Yazar "Öztürk, Nurhan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 37
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Analyzing Pre-service teachers’ misconceptions about sound(2012) Öztürk, Nurhan; Atalay, NurhanBu çalışmada, sınıf ve fen bilgisi öğretmenliği öğretmen adaylarının ses dalgalarının bazı temel olguları ve kavramları hakkında kavram yanılgılarının betimlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma 2009-2010 Eğitim Öğretim yılının 2. yarısında, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği programında öğrenim gören 60, fen bilgisi öğretmenliği programında öğrenim gören 40 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak kullanılan anket, sesin yayılması, doğası, sesin özellikleri konularını içeren 6 adet açık-uçlu sorudan oluşmaktadır. Araştırmada nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutularak çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, öğretmen adaylarının sesle ilgili kavram yanılgılarına sahip oldukları ortaya çıkmıştır.Öğe ARASTIRMA KÜLTÜRÜNÜ GELISTIRMEK: SINOP ÜNIVERSITESI FEN BILGISI ÖGRETMEN ADAYLARI ÖRNEGI(Kastamonu Üniversitesi, 2014) Turgut, Halil; Öztürk, Nurhan; Ercan, Serhat; Bozkurt, EsraBu çalismada, bir dizi modülden olusacak sekilde tasarlanmis ve “Bilimsel Arastirma Yöntemleri” dersi baglaminda kurgulanmis bir sürecin, ögretmen adaylarinin arastirma kültürüne olumlu bir katki saglayip saglamadigi sorgulanmistir. Çalismada nitel paradigma esas alinmistir. Arastirmanin çalisma grubunu Sinop Üniversitesi Egitim Fakültesi Fen Bilgisi Ögretmenligi Anabilim Dali’nda 3. Sinifta ögrenim görmekte olan 22 (4 erkek, 18 bayan) ögretmen adayi olusturmustur. Arastirmanin veri kaynagini ögretmen adaylarinin ikiser kisilik gruplar halinde hazirladiklari grup raporlari, makale ve bireysel olarak deneyimlerini yansittiklari yansitici metinleri içeren dosyalar olusturmustur. Arastirma bulgulari, genel anlamda, planlanan modüllerde karsilastiklari temel problemler için sergiledikleri çaba ve degisen algilari ile ögretmen adaylarinin söz konusu süreci olumlu bulduklarini ve meslek yasamlarinda kullanmayi planladiklarini göstermistir.Öğe Araştırma Kültürünü Geliştirmek: Sinop Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Örneği(Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 81-100,, 2014) Turgut, Halil; Öztürk, Nurhan; Ercan, Serhat; Bozkurt, EsraBu çalışmada, bir dizi modülden oluşacak şekilde tasarlanmış ve “Bilimsel Araştırma Yöntemleri” dersi bağlamında kurgulanmış bir sürecin, öğretmen adaylarının araştırma kültürüne olumlu bir katkı sağlayıp sağlamadığı sorgulanmıştır. Çalışmada nitel paradigma esas alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Sinop Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda 3. Sınıfta öğrenim görmekte olan 22 (4 erkek, 18 bayan) öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmanın veri kaynağını öğretmen adaylarının ikişer kişilik gruplar halinde hazırladıkları grup raporları, makale ve bireysel olarak deneyimlerini yansıttıkları yansıtıcı metinleri içeren dosyalar oluşturmuştur. Araştırma bulguları, genel anlamda, planlanan modüllerde karşılaştıkları temel problemler için sergiledikleri çaba ve değişen algıları ile öğretmen adaylarının söz konusu süreci olumlu bulduklarını ve meslek yaşamlarında kullanmayı planladıklarını göstermiştir.Öğe Bilim Şenliğinin Öğrencilere Katkılarına Bütüncül Bir Bakış: Öğretmenlerin, Öğrencilerin ve Atölye Liderlerinin Görüşleri(2023) Öztürk, Nurhan; Bozkurt Altan, Esra; Üçüncüoğlu, İrem; Kara, Elif; Şerbetcioğlu, Şükran ÖzlemBu araştırmanın amacı, öğretmenlerin, öğrencilerin ve atölye liderlerinin Sinop Çocuk Üniversitesi Bilim Şenliği’nin öğrencilere katkılarına yönelik görüşlerini belirlemektedir. Çalışma nitel metodoloji yöntemlerinden durum çalışması deseninde yapılandırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 34 atölye lideri, 19 öğretmen ve çalışmanın veri toplama sürecine katılım gösteren 252 öğrenci (ilkokul, ortaokul, lise ve üniversite) oluşturmaktadır. Araştırma 59 atölye ile üç gün sürmüştür. Araştırmada veri toplama araçları olarak araştırmacılar tarafından hazırlanmış görüşme formları kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonunda öğretmenlerin, öğrencilerin ve atölye liderlerinin izlenimleri neticesinde bilim şenliğinin öğrencilere olumlu duygular hissettirdiği, bilimi anlama, bilimsel bilgiyi öğrenme ve bilim iletişiminde olumlu katkılar sağladığı sonucuna varılmıştır.Öğe Bir Okul Disi Ögrenme Ortami: Sinop Çocuk Üniversitesi(Halil TURGUT, 2019) Öztürk, Nurhan; Bozkurt Altan, EsraBir okul disiögrenme ortami olan çocuk üniversiteleri, çocuklarda merak duygusunugelistirmek, onlara kesfetme mutlulugu yasatmak, çocuklarin güncel bilgi veteknolojileri kullanarak günlük hayat problemlerine çözüm bulmalarina firsatsunarak ve birçok üst düzey becerilerine olumlu katkilar saglamak amaci ilekurulmustur. Ülkemizde gün geçtikçe sayilari artan çocuk üniversiteleri benzeramaçlarla yapilanmakta ve çocuklara çesitli programlarla etkili ortamlarsunmaktadir. Sinop Çocuk Üniversitesi de çocuklarin üniversite iletanismalarini, merak ve ilgilerini canli tutarak yeni bilgiler kesfetmelerini,bilgiyi günlük hayatinda kullanarak karsilasabilecekleri olasi problemlereçözümler üretmelerini ve bilimin sanat ve sporla bütünlestigi egitimprogramlarindan faydalanmalarini saglamak hedefi ile ögrencilerin çesitli projeve etkinliklere katilimini gerçeklestirmis ve gerçeklestirmeye de devametmektedir. Bu çalismada kuruldugu günden bu yana Sinop Çocuk Üniversitesi’ndesadece ortaokul ögrencileri ile gerçeklestirilen projeler, projelerin amaçlarive kisaca bulgularina deginilmistir. Arastirmanin çocuk üniversitesi kurmayiplanlayan ya da kurmus/faaliyette olan devlet ya da özel kurumlar için rehberolacagi düsünülmektedir. Ayrica Çocuk Üniversitelerinin isbirligi içinde gerekTürkiye’de gerekse de Avrupa’da bir ag kurmasi ve gerçeklestirilecek projelerleçok sayida katilimciya ulasmasi hedefi ile çocuk üniversitelerinin etkili okuldisi ögrenme ortamlari olacagina dair ümit vericidir.Öğe Biyoloji Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Profillerinin Cinsiyet ve Kıdem Değişkenleri Açısından İncelenmesi(Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(8), 13-30, 2012) Ekici, Gülay; Aluçdibi, Fatih; Öztürk, NurhanBu çalışmanın amacı; Biyoloji öğretmenlerinin sınıf yönetimi profillerini cinsiyet ve kıdem değişkenleri açısından incelemektir. Bu çalışma betimsel nitelikte bir alan araştırmasıdır. Çalışmada Ankara ili merkez ilçelerinde görev yapan toplam 110 Biyoloji öğretmenine ulaşılmıştır. Çalışmanın verileri Kris (1996) tarafından hazırlanan ve Ekici (2004) tarafından Türkçeye uyarlanan “Sınıf Yönetimi Profili Envanteri” ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistikler, bağımsız gruplar için t-testi ve çok yönlü varyans analizi (MANOVA) testi kullanılmıştır. Araştırma sonunda; Biyoloji öğretmenlerinin en fazla Taktir edilen sınıf yönetimi profilini kullandıkları belirlenmiştir. Kadın öğretmenler en fazla Taktir edilen sınıf yönetimi profilini kullanmayı tercih ederlerken, erkek öğretmenlerin ise en fazla Otoriter sınıf yönetimi profilini kullanmayı tercih ettikleri belirlenmiştir. Cinsiyete ve kıdeme göre yapılan değerlendirme sonucunda, biyoloji öğretmenlerinin sınıf yönetimi profili puan ortalamalarının istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir.Öğe Determining the Argument Quality of Pre-service Science Teachers Regarding to Socio-scientific Issues: YouTube as a Source of Argumentation(International Council of Associations for Science Education (ICASE), 2019) Türköz, Gizem; Öztürk, NurhanThe aim of this study was to examine the quality of the written argument of pre-service science teachers on certain socio-scientific issues (SSI) and their opinions about the process of something. The study group consisted of 26 pre-service science teachers (18 females and 8 males) studying in their 3rd year of a state university. The purposeful sampling method was used for the study. In the study, a case study pattern was adopted from qualitative research designs. The study was instructed with the YouTube social media supported classroom discussion process. The data sources of the study consisted of sugar loading in pregnancy, raw/loose milk, and processed/pasteurized milk, written arguments for the SSI of the nuclear power plant, pre-service science teachers' journals, researcher notes, and semi-structured focus group interviews. The data obtained in the study were analyzed based on descriptive and content analysis techniques. The results of the study indicated that the quality of argument increased significantly during the implementation of something when the written arguments of pre-service science teachers were examined after class discussion. In the evaluation of the research process, it was determined that pre-service teachers' awareness of the SSI and the YouTube supported classroom discussion process contributed positively to life skills and science process skills such as decision-making, hypothesis building, discussion, and analytical thinking. © 2019 International Council of Associations for Science Education (ICASE).Öğe Developing Argumentation Skills in Place-Based SSIs: Construction of a Nuclear Power Plant in Sinop(Springer Science and Business Media B.V., 2024) Öztürk, Nurhan; Yenilmez Türkoğlu, AyşeIn the current study, an expert-supported teaching program was implemented for the purpose of developing preservice teachers’ (PSTs’) awareness and argumentation skills about nuclear power plants (NPPs). The study was conducted in Sinop, a settlement that stands at the far north of Türkiye with its historical and natural beauties, where the construction of an NPP is a controversial issue. During the expert-supported teaching program, PSTs were given theoretical information and discussions on socioscientific issues (SSI) and nuclear energy in general, and the construction of an NPP in Sinop was held with the participation of four experts/researchers in the field. Following the implementation, PSTs were asked to develop arguments with their knowledge and experience about the construction of an NPP, and findings showed that the scientific communication between the experts and the PSTs revealed valuable contributions about the local SSI in terms of knowledge, awareness, beliefs, and behaviors. PSTs developed better arguments by evaluating the issue from different dimensions, and their willingness to take action about the issue and enthusiasm towards transferring the knowledge they learned to their environment were also developed. © The Author(s), under exclusive license to Springer Nature Switzerland AG 2024.Öğe Discussing Socio-Scientific Issues on Twitter: The Quality of Pre-Service Science Teachers’ Arguments(Seyit Ahmet KIRAY, 2021) Öztürk, Nurhan; Bozkurt Altan, Esra; Türkoglu, Ayse YenilmezThe purpose of this study is to determine pre-service science teachers’ (PSTs’) argument qualities in the process of discussing some SSIs on Twitter. In this respect, firstly, sources that PSTs use to reach information and ranking of these sources as they access information were taken. The study is designed as a case study and the participants were 13 PSTs (11 females, 2 males). Data were collected through arguments written on Twitter and after classroom discussions, and field notes taken by the researchers. The findings showed that PSTs use Internet, books and social media tools as they try to reach information and spend at least 1 to 5 hours in social media during the day. The findings also showed that online discussions on Twitter developed their argumentation qualities. This may indicate that as PSTs become familiar with writing arguments and realize that they need to consider the elements of arguments, they produce better arguments. It is therefore recommended to the researchers and teachers to provide students with environments where they can be active and conduct informal discussions about SSIs. Social media tools (Facebook, Instagram, YouTube, etc.), at this point, may provide with a useful option.Öğe Elementary school 6th grade students’ attitudes towards technology and their opinions about science teaching performed through ınteractive white board(Journal of Educational and Instructional Studies in the World, 1(1), 64-71,, 2011) Demir, Ramazan; Öztürk, Nurhan; Dökme, İlbilgeThe purpose of the present study is to determine elementary school 6th grade students’ attitudes towards technology and their opinions about teaching science and technology course through interactive whiteboard (IWB). Technology attitude scale developed by Yurdugül and Aşkar was used to determine students’ attitudes towards technology and an interview protocol including one open-ended question was used to elicit students’ opinions about teaching science and technology course through IWB. According to findings of the study, while there is no significant relationship between the gender variable and their attitudes towards technology, there is a significant difference favoring the male students in relation to tendency towards technology and technology for everyone, and a significant difference favoring the female students in relation to negative aspects of technology. Moreover, the students stated that they learn the topics better when IWB is used in teaching science and technology course, they feel more motivated and visualizations help them to understand better.Öğe Evaluating science teachers’ views about dimensions of teaching programme according to their levels of self- efficacy beliefs(2012) Fettahlıoğlu, Pınar; Öztürk, Nurhan; Yücel, Manolya Dağ; Kartal, Tezcan; Ekici, GülayBu çalışmanın amacı; fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik inanç düzeylerine göre fen ve teknoloji dersi öğretim programının boyutları hakkındaki görüşlerinin incelenmesidir. Öğretmenlerin, öğretmenlik mesleğine yönelik geliştirdikleri öz-yeterlik inanç düzeylerinin fen ve teknoloji dersi öğretim programını uygulamaya yönelik performanslarını etkileyen önemli faktörlerden biri olduğu düşülmektedir. Çalışmada nicel araştırma desenlerinden tarama modeli, nitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseninin kullanıldığı karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik inançlarının ne düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin, fen ve teknoloji dersi öğretim programının amaç-hedef-kazanım boyutuna, içerik boyutuna, eğitim durumları boyutuna ve ölçme- değerlendirme boyutuna yönelik görüşleri incelenmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda, fen bilgisi öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik inançları, Tschannen-Moran ve Hoy (2001) tarafından geliştirilmiş olan \"Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Öz-Yeterlik İnancı Ölçeği\" ile belirlenmiştir. Çalışmanın nitel boyutunda ise öğretmenlerin fen ve teknoloji dersi öğretim programına yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla açık uçlu sorulardan oluşan görüşme formu kullanılmıştır. Öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik ölçeğinden elde edilen verilerin analizinde, SPSS 15 programından yararlanılarak betimleyici ve açıklayıcı istatistik teknikleri kullanılmıştır. Görüşme formundan elde edilen verilerin analizinde, Nvivo-9.2 paket programı kullanılarak içerik analizi tekniklerinden olumsallık (ilişki) analizi tekniğine başvurulmuştur. Hazırlanan anket Kırşehir ilinde çalışan tesadüfi olarak seçilmiş 52 fen bilgisi öğretmenine uygulanmıştır. Çalışmada elde edilen genel sonuçlara göre düşük düzeyde öğretmenlik öz-yeterlik inancına sahip öğretmenlerin fen ve teknoloji dersi programı hakkındaki görüşlerinin; kazanımların anlaşılamaması, performans gibi bazı öngörülen görevlerin hedefine ulaşamaması vb noktasında, yoğunluk gösterdiği, orta düzeyde öğretmenlik öz- yeterlik inancına sahip öğretmenlerin fen ve teknoloji dersi programı hakkındaki görüşlerinin; programın karmaşa yaratan sarmal yapıda olduğu vb. noktasında yoğunluk gösterdiği ve yüksek düzeyde öğretmenlik öz- yeterlik inancına sahip öğretmenlerin fen ve teknoloji dersi programı hakkındaki görüşlerinin; programın öğrenci seviyesine uygun olması, hedeflerin açık ve anlaşılır olması vb noktasında yoğunluk gösterdiği belirlenmiştir.Öğe Evaluation of prospective science teachers' computer self efficacy(Western Anatolia Journal of Educational Science, 181-187., 2011) Öztürk, Nurhan; Bozkurt, Esra; Kartal, Tezcan; Demir, Ramazan; Ekici, GülayThe purpose of this study is to investigate prospective science teachers’ computer related self-efficacy perceptions in terms of gender, general academic achievement and grade level. This is a descriptive field survey. The study group of the research comprised of totally 226 students. “Computer-related Self Efficacy Perception Scale” and “Demographic Information Form” were used as data collection tools. In the analysis of the data, descriptive statistics, independent t-test, one-way ANOVA and Pearson correlation coefficient were used. At the end of the study, computer-related self-efficacy perception scores of teachers were determined as in medium level. While it was found out that computer-related self-efficacy perception scores of prospective teachers differed significantly according to gender and grade level, it was determined that they didn’t differ significantly according to general academic achievement. It was revealed that there were high and medium-level positive relationships between prospective teachers’ computer-related self efficacy perception scores and gender, grade level and academic achievementÖğe Farklı eğitim kademelerinde öğrenim gören öğrencilerin bilimin doğası ile ilgili görüşleri(Tarih Okulu Dergisi, 7(18), 671-688, 2014) Hastürk, Hanife Gamze; Öztürk, Nurhan; Demir, Ramazan; Kartal, TezcanBu çalışmanın amacı ilköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretimde öğrenim gören öğrencilerinin bilimin doğası konusundaki bakış açılarını araştırmaktır. Eğitim sistemimizde son yıllarda, bilimin doğası, bilimsel bilgi, bilim insanının özellikleri, bilim ve teknolojinin topluma yansımaları gibi konuların önemi artmaktadır. Ancak bu zamana kadar hem yurt içi hem de yurt dışında yapılan birçok araştırma bireylerin bilimin doğasına bakış açıları konusunda birçok kavram yanılgısına sahip olduklarını göstermiştir. Bu sebeplerle, öğrencilerin bilimin doğası hakkındaki görüşlerini saptamak ve değerlendirmek amacıyla ‘İlköğretim Düzeyi İçin Bilimin Doğası’ anketi uygulanmıştır. Çalışma 2010-2011 eğitim-öğretim yılı güz döneminde, Ankara ilinde 8. sınıfta öğrenim gören 50 ilköğretim, 11. sınıfta öğrenim gören 50 lise ve son sınıfta öğrenim gören 50 üniversite öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu toplam 150 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin analizi sürecinde, her bir soruya farklı eğitim kademelerinde öğrenim gören öğrencilerin verdikleri cevaplar incelenmiş, bilimin doğası kavramındaki doğru, eksik ya da yanlış düşünceler tespit edilmiştir. Çalışmamızın sonucunda öğrencilerin bilimin doğasına bakış açıları ile ilgili birçok ortak kavram yanılgına sahip oldukları tespit edilmiştir.Öğe Fen Bilgisi Ögretmen Adaylarinin Bazi Sosyo-Bilimsel Konularla Ilgili Kararlarinin Çok Boyutlu Bakis Açisi ile Incelenmesi(Sivas Cumhuriyet University, 2020) Türköz, Gizem; Öztürk, NurhanBu arastirmada fen bilgisi ögretmen adaylarinin bazisosyo-bilimsel konulara yönelik kararlarinin ve gerekçelerinin incelenmesiamaçlanmaktadir. Arastirmanin çalisma grubu uygun örnekleme yöntemine görebelirlenmis olup, bir devlet üniversitesinde 3. sinifta ögrenim gören, 26 fenbilgisi ögretmen adayindan (18 kadin, 8 erkek) olusmaktadir. . Arastirmadanitel arastirma desenlerinden durum çalismasi deseni benimsenmistir. Uygulamasürecinde sinif içi tartisma yöntemi kullanilmistir. Arastirmanin verikaynagini, gebelikte seker yüklemesi, çig/açik süt, islenmis/kapali süt venükleer enerji santrali konularina yönelik yazili argümanlar olusturmaktadir.Arastirmadan elde edilen veriler, içerik analizi ve betimsel analiztekniklerine göre analiz edilmistir. Ögretmen adaylarinin karar vegerekçelerinin belirlenmesinde SEE-SEP (Sosyoloji/Kültür, Ekonomi, Çevre,Bilim, Etik/Ahlaki ve Politika) modeli kullanilmistir. Arastirmada, ögretmenadaylarinin çogunun gebelikte seker yüklemesini desteklemedigi bu durumu dahaçok etik/ahlaki ve sosyal/kültür boyut açisindan degerlendirdikleri sonucunavarilmistir. Çig/açik süt konusunda ise uygulama sonrasi kapali/islenmis sütütercih eden ögretmen adayi sayisinin arttigi, bu kararlarini çogunluklaetik/ahlaki boyuta göre degerlendirdikleri, nükleer enerji santrali konusundada benzer biçimde etik/ahlaki boyutunu ve politika boyutunu dikkate alarakgerekçelerini belirttikleri tespit edilmistir. Genel olarak ögretmenadaylarinin çogunun konulara göre her ne kadar farklilik gösterse de kararverirken farkli boyutlari göz önüne aldiklari ve konuyu çok boyutlu bütüncülbiçimde düsünerek karar vermeye çalistiklari belirlenmistirÖğe Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bazı Sosyo-Bilimsel Konularla İlgili Kararlarının Çok Boyutlu Bakış Açısı ile İncelenmesi(2020) Türköz, Gizem; Öztürk, NurhanBu araştırmada fen bilgisi öğretmen adaylarının bazı sosyobilimsel konulara yönelik kararlarının ve gerekçelerininincelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu uygunörnekleme yöntemine göre belirlenmiş olup, bir devletüniversitesinde 3. sınıfta öğrenim gören, 26 fen bilgisi öğretmenadayından (18 kadın, 8 erkek) oluşmaktadır. . Araştırmada nitelaraştırma desenlerinden durum çalışması deseni benimsenmiştir.Uygulama sürecinde sınıf içi tartışma yöntemi kullanılmıştır.Araştırmanın veri kaynağını, gebelikte şeker yüklemesi, çiğ/açıksüt, işlenmiş/kapalı süt ve nükleer enerji santrali konularınayönelik yazılı argümanlar oluşturmaktadır. Araştırmadan eldeedilen veriler, içerik analizi ve betimsel analiz tekniklerine göreanaliz edilmiştir. Öğretmen adaylarının karar ve gerekçelerininbelirlenmesinde SEE-SEP (Sosyoloji/Kültür, Ekonomi, Çevre,Bilim, Etik/Ahlaki ve Politika) modeli kullanılmıştır. Araştırmada,öğretmen adaylarının çoğunun gebelikte şeker yüklemesinidesteklemediği bu durumu daha çok etik/ahlaki ve sosyal/kültürboyut açısından değerlendirdikleri sonucuna varılmıştır. Çiğ/açıksüt konusunda ise uygulama sonrası kapalı/işlenmiş sütü terciheden öğretmen adayı sayısının arttığı, bu kararlarını çoğunluklaetik/ahlaki boyuta göre değerlendirdikleri, nükleer enerji santralikonusunda da benzer biçimde etik/ahlaki boyutunu ve politikaboyutunu dikkate alarak gerekçelerini belirttikleri tespitedilmiştir. Genel olarak öğretmen adaylarının çoğunun konularagöre her ne kadar farklılık gösterse de karar verirken farklıboyutları göz önüne aldıkları ve konuyu çok boyutlu bütüncülbiçimde düşünerek karar vermeye çalıştıkları belirlenmiştir.Öğe Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Gazetelerde Yer Alan Sosyo-Bilimsel Konulara Yönelik Farkındalıklarının İncelenmesi(2018) Öztürk, Nurhan; Erabdan, HilalBu çalışmada fen bilgisi öğretmen adaylarının fen okuryazarlığı için bir ön koşul niteliği olarak ifade edilebilecek sosyo-bilimsel konularla ilgili farkındalıklarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseninin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemine göre belirlenmiş 15 (13 kadın, 2 erkek) 3.sınıf öğretmen adayından oluşmaktadır. Uygulama süreci iki aşamadan oluşmaktadır. İlk aşamada, araştırmacılar tarafından 2016 yılına ait gazete tirajları dikkate alınarak en yüksek tiraja sahip dört ulusal gazete bir ay boyunca takip edilmiş ve incelenen 120 gazete haber metni arasından fen ile ilgili olan haber metinleri belirlenmiştir. Araştırmanın ikinci aşaması ise öğretmen adaylarının aktif katılımı ile planlanmış bir uygulama sürecinden oluşmaktadır. Adaylar, bir konunun sosyo-bilimsel olmasında hangi özelliklere sahip olması gerektiğini belirtmişler ve gazetelerde yer alan haber metinleri arasından sosyo-bilimsel konuları tespit etmişlerdir. Araştırma sonunda, öğretmen adaylarının büyük bir kısmının, haber metinlerinde yer alan fen kavramlarını belirleyebildikleri ve gazetelerde yer alan sosyo-bilimsel konuların çoğunu tespit edebildikleri görülmüştür. Adayların, tespit ettikleri sosyo-bilimsel konuları seçme nedenleri olarak; konuların tartışmaya açık olması, güncel olması ve bireyi ikileme düşürmesi gibi gerekçeler öne sürdükleri belirlenmiştir.Öğe Fen bilgisi öğretmenlerinin öğretmenlik öz-yeterlik inanç düzeylerine göre öğretim programının boyutları hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi(Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi , 6(2), 103-134,, 2012) Fettahlıoğlu, Pınar; Öztürk, Nurhan; Dağ, Manolya Yücel; Kartal, Tezcan; Ekici, GülayBu çalışmanın amacı; fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik inanç düzeylerine göre fen ve teknoloji dersi öğretim programının boyutları hakkındaki görüşlerinin incelenmesidir. Öğretmenlerin, öğretmenlik mesleğine yönelik geliştirdikleri öz-yeterlik inanç düzeylerinin fen ve teknoloji dersi öğretim programını uygulamaya yönelik performanslarını etkileyen önemli faktörlerden biri olduğu düşülmektedir. Çalışmada nicel araştırma desenlerinden tarama modeli, nitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseninin kullanıldığı karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik inançlarının ne düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin, fen ve teknoloji dersi öğretim programının amaç-hedef-kazanım boyutuna, içerik boyutuna, eğitim durumları boyutuna ve ölçmedeğerlendirme boyutuna yönelik görüşleri incelenmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda, fen bilgisi öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik inançları, Tschannen-Moran ve Hoy (2001) tarafından geliştirilmiş olan "Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Öz-Yeterlik İnancı Ölçeği" ile belirlenmiştir. Çalışmanın nitel boyutunda ise öğretmenlerin fen ve teknoloji dersi öğretim programına yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla açık uçlu sorulardan oluşan görüşme formu kullanılmıştır. Öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik ölçeğinden elde edilen verilerin analizinde, SPSS 15 programından yararlanılarak betimleyici ve açıklayıcı istatistik teknikleri kullanılmıştır. Görüşme formundan elde edilen verilerin analizinde, Nvivo-9.2 paket programı kullanılarak içerik analizi tekniklerinden olumsallık (ilişki) analizi tekniğine başvurulmuştur. Hazırlanan anket Kırşehir ilinde çalışan tesadüfi olarak seçilmiş 52 fen bilgisi öğretmenine uygulanmıştır. Çalışmada elde edilen genel sonuçlara göre düşük düzeyde öğretmenlik öz-yeterlik inancına sahip öğretmenlerin fen ve teknoloji dersi programı hakkındaki görüşlerinin; kazanımların anlaşılamaması, performans gibi bazı öngörülen görevlerin hedefine ulaşamaması vb noktasında, yoğunluk gösterdiği, orta düzeyde öğretmenlik özyeterlik inancına sahip öğretmenlerin fen ve teknoloji dersi programı hakkındaki görüşlerinin; programın karmaşa yaratan sarmal yapıda olduğu vb. noktasında yoğunluk gösterdiği ve yüksek düzeyde öğretmenlik özyeterlik inancına sahip öğretmenlerin fen ve teknoloji dersi programı hakkındaki görüşlerinin; programın öğrenci seviyesine uygun olması, hedeflerin açık ve anlaşılır olması vb noktasında yoğunluk gösterdiği belirlenmiştir.Öğe Fen Bilimleri Ögretmenlerinin Dünya Vatandasligina Iliskin Karakter ve Deger Yargilari(Fen Egitimi ve Arastirmalari Dernegi, 2022) Gürleyen, Baris; Öztürk, NurhanBu arastirmada fen bilimleri ögretmenlerinin dünya vatandasligi için karakter ve deger yargilarinin belirlenmesi amaçlanmistir. Arastirmanin çalisma grubu Türkiye’nin her bölgesinden üçer tane tesadüfi örnekleme yöntemine göre belirlenmis 21 ilde görev yapan 438 fen bilimleri ögretmeninden olusmaktadir. Arastirmada nicel arastirma yöntemlerinden biri olan tarama (survey) modeli benimsenmistir. Arastirma verileri arastirmaci tarafindan hazirlanan “Kisisel Bilgi Formu” ile Lee ve ark. (2013) tarafindan hazirlanan ve arastirmacilar tarafindan Türkçe’ye uyarlanan “Dünya Vatandasligi için Karakter ve Degerler Ölçegi” ile toplanmistir. Arastirmanin verileri SPSS 26 istatistik paket programi ile analiz edilmistir. Arastirmanin verileri dünya vatandasligi için karakter ve deger yargilarinin cinsiyet ve bilimsel yayin takibi degiskenine göre farklilasma durumu iliskisiz örneklemler t-testi, kidem degiskeni ve yasanilan bölgeye yönelik farklilasma durumlarinin tespiti için tek yönlü ANOVA testi ile analiz edilmistir. Arastirma sonunda fen bilimleri ögretmenlerinin cinsiyet, bilimsel yayin takibi, mesleki kidem ve yasadiklari bölge degiskenleri açisindan dünya vatandasligina iliskin karakter ve deger yargilari anlamli bir farklilik göstermemistir.Öğe Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Dünya Vatandaşlığına İlişkin Karakter ve Değer Yargıları(2022) Gürleyen, Barış; Öztürk, NurhanDünya vatandaşlığı için karakter ve değer, bireylerin sosyo-bilimsel konularla ilgili karar verme süreçlerinde kendilerini vatandaş sorumluluğunda hissetmelerini sağlayan önemli bir etkendir. Bu araştırmada fen bilimleri öğretmenlerinin dünya vatandaşlığı için karakter ve değer yargılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Türkiye’nin her bölgesinden üçer tane tesadüfi örnekleme yöntemine göre belirlenmiş 21 ilde görev yapan 438 fen bilimleri öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan tarama (survey) modeli benimsenmiştir. Araştırma verileri araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” ve Lee vd. (2013) tarafından hazırlanan ve araştırmacılar tarafından Türkçeye uyarlanan “Dünya Vatandaşlığı için Karakter ve Değerler Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmanın verileri SPSS 26 istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırmanın verileri dünya vatandaşlığı için karakter ve değer yargılarının cinsiyet ve bilimsel yayın takibi değişkenine göre farklılaşma durumu ilişkisiz örneklemler t-testi, kıdem değişkeni ve yaşanılan bölgeye yönelik farklılaşma durumlarının tespiti için tek yönlü ANOVA testi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonunda fen bilimleri öğretmenlerinin cinsiyet, bilimsel yayın takibi, mesleki kıdem ve yaşadıkları bölge değişkenleri açısından dünya vatandaşlığına ilişkin karakter ve değer yargıları anlamlı bir farklılık göstermemiştir.Öğe ILKÖGRETIM 4-5. SINIF FEN VE TEKNOLOJI DERSI ÖGRETIM PROGRAMLARINDAKI ÖLÇME VE DEGERLENDIRME YÖNTEMLERINE ILISKIN ÖGRETMEN GÖRÜSLERI(Dicle Üniversitesi, 2013) Öztürk, Nurhan; Yalvaç, H.gamze; Demir, RamazanBu çalismanin amaci, sinif ögretmenlerinin 2005 fen ve teknoloji dersi ögretim programinin yürürlüge girmesiyle kullanilmaya baslanan alternatif ölçme ve degerlendirme tekniklerinde olumlu gördükleri yönler, yasadiklari sorunlar ve sorunlara getirdikleri çözüm önerilerine iliskin görüslerini almaktir. Çalismada nitel arastirma deseni kullanilmistir. Arastirmanin çalisma grubunu, Kocaeli Ili Merkez Ilçesi’nde bulunan üç ilkögretim okulunda görev yapan ögretmenler olusturmaktadir. Veriler, 26 sinif ögretmeni ile açik uçlu sorulardan olusan görüsme formu kullanilarak toplanmistir. Nitel boyutlu veriler içerik analizine tabi tutularak belirli kategoriler altinda sayisallastirilmistir. Arastirma sonuçlarina bakildiginda, ögretmenlerin ilkögretim fen ve teknoloji dersi ögretim programini benimsedikleri, ancak programi yeterince tanimamalari nedeniyle uygulamada bazi problemler yasadiklari ortaya çikmistir.