Yazar "Akdogan, Selay" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Akran Siddetine Maruz Kalma ve Ögrenmede Öz Düzenleme Degiskenleri Açisindan Okul Öncesinde Okula Uyum(Öznur ATAS AKDEMIR, 2022) Ogelman, Hülya Gülay; Sarac, Seda; Kahveci, Döne; Akdogan, SelayArastirmanin amaci, akran siddetine maruz kalma ve ögrenmede öz düzenleme degiskenleri açisindan okul öncesinde okula uyumun incelenmesidir. Arastirma, iliskisel tarama modelinde desenlenmis olan nicel bir çalismadir. Arastirmada kolay ulasilabilir örnekleme yöntemi kullanilmistir. Arastirmanin örneklemini Gaziantep ilinde okul öncesi egitime devam eden, normal gelisim özelligi gösteren 5 yas grubundan 173 çocuk olusturmaktadir. Veriler, 5-6 Yas Çocuklari Için Okul Uyumu Ögretmen Degerlendirme Ölçegi, Akran Saldirganligina Maruz Kalma Ölçegi ve Bagimsiz Ögrenme Davranislari Ölçegi (3-5 yas) ölçme araçlari kullanilarak elde edilmistir. Arastirma sorularina cevap bulmak amaciyla Pearson Momentler Çarpimi Korelasyon Katsayisi, Basit Dogrusal Regresyon ve Çoklu Regresyon Analizleri uygulanmistir. Analiz sonuçlarina göre akran siddetine maruz kalma, ögrenmede öz düzenleme ve okula uyum degiskenlerinin birbirleriyle anlamli düzeyde iliskileri bulunmaktadir. Akran siddetine maruz kalma degiskeninin hem ögrenmede öz düzenleme davranislari hem de okula uyum ile negatif yönde iliski bulundugu görülmüstür. Ögrenmede öz düzenleme ile okula uyum arasinda ise olumlu yönde anlamli iliski oldugu belirlenmistir. Akran siddetine maruz kalma ve ögrenmede öz düzenleme çocuklarin okula uyum düzeyini ayri ayri anlamli düzeyde yordamistir. Ögrenmede öz düzenlemenin okula uyumu yordayicilik etkisinin, akran siddetine maruz kalmadan daha yüksek düzeyde oldugu ortaya konulmustur. Ayrica akran siddetine maruz kalma degiskeni ile ögrenmede öz düzenleme degiskeninin, birlikte okula uyumun yordanmasina anlamli katki sagladigi da belirlenmistir.Öğe Examination of The Predictive Effects of Psychological Resilience on Peer Relationships in Preschool Years(Özkan ÇELIK, 2024) Akdogan, Selay; Ogelman, Hülya GülayThe aim of this study is to examine the predictive effects of psychological resilience on peer relationships among preschool children. The study group consisted of 211 children aged 5-6 years who attended preschool education during the 2022-2023 academic year in the central and Gerze districts of Sinop province. A relational survey model was used in the quantitative research method. The data collection tools included a Personal Information Form, Child Ego Resilience Scale, Peer Victimization Scale, and Ladd and Profilet Child Behavior Scale. The data were analyzed using Pearson's correlation coefficient, Spearman's correlation, and Simple Linear Regression Analysis techniques. According to the findings of the study, there was a significant negative relationship between children's levels of psychological resilience and exposure to peer victimization. It was determined that there was a significant negative relationship between children's levels of psychological resilience and their levels of showing aggression, antisocial behaviors, fearful-anxious behavior, and hyperactivity towards their peers, while there was a significant positive relationship between their levels of showing prosocial behaviors aimed at their peers. Furthermore, children's levels of psychological resilience significantly predicted their levels of showing aggression, prosocial behaviors aimed at their peers, antisocial behaviors towards their peers, fearful-anxious behavior towards their peers, and hyperactivity. There was a significant negative relationship between children's levels of psychological resilience and their levels of peer exclusion.Öğe KÜÇÜK ÇOCUKLARDA OYUN DAVRANISLARI VE SOSYAL KONUM(Ahmet AKÇAY, 2022) Ogelman, Hülya Gülay; Akdogan, Selay; Kahveci, Döne; Toklu, Dervis AmcaArastirmanin amaci, küçük çocuklarin sosyal konumlarinin oyun davranislari açisindan incelenmesidir. Çalismanin örneklem grubunda, 5-6 yas grubundan 144 çocuk yer almaktadir. Arastirmada veri toplama araci olarak Kisisel Bilgi Formu, Seçime Dayali Sosyometri Teknigi ile Oyun Davranis Ölçegi kullanilmistir. Kisisel Bilgi Formu ve Oyun Davranislari Ölçegi, ögretmenler tarafindan her çocuk için ayri ayri doldurulmustur. Seçime Dayali Sosyometri Teknigi, çocuklara bireysel olarak uygulanmistir. Arastirmanin bulgularina göre okul öncesi dönem çocuklarinin sosyal oyun ve sessiz oyun davranislari, akranlari tarafindan sevilme düzeyini istatistiksel açidan anlamli biçimde yordamaktadir. Yalniz pasif, itis kakis ve yalniz aktif oyun davranislari, akranlari tarafindan sevilme düzeyini anlamli biçimde yordamamaktadir. Sosyal oyun, itis kakis, sessiz oyun davranislari akranlari tarafindan sevilmeme düzeyini anlamli biçimde yordamaktadir. Yalniz pasif ve yalniz aktif oyun davranislari akranlari tarafindan sevilmeme düzeyini anlamli biçimde yordamamaktadir. Sosyal oyun, itis kakis, sessiz oyun davranislari sosyal tercih düzeyini anlamli biçimde yordamaktadir. Küçük çocuklarin yalniz pasif ve yalniz aktif oyun davranislari sosyal tercih düzeyini anlamli biçimde yordamamaktadir. Itis kakis oyun davranislari sosyal etki düzeyini anlamli biçimde yordamaktadir. Küçük çocuklarin sosyal, yalniz pasif, sessiz ve yalniz aktif oyun davranislari sosyal etki düzeyini anlamli biçimde yordamamaktadir. Okul öncesi dönem çocuklarinin sosyal oyun, itis-kakis oyun, sessiz oyun ve yalniz aktif oyun davranislari popüler, reddedilen, dislanan ve tartismali konumlarina göre farklilik göstermektedir. Yalniz pasif oyun davranislari sosyal konumlara göre farklilik göstermemektedir.Öğe OKUL ÖNCESI DÖNEM ÇOCUKLARININ BAGIMSIZ ÖGRENME DAVRANISLARININ SOSYAL KONUM DEGISKENLERI ÜZERINDEKI YORDAYICI ETKILERININ INCELENMESI(Recep Tayyip Erdogan Üniversitesi, 2022) Ogelman, Hülya Gülay; Toklu, Dervis Amca; Kahveci, Döne; Akdogan, SelayBu arastirmanin amaci, okul öncesi dönem çocuklarinin bagimsiz ögrenme davranislarinin sosyal konum degiskenleri üzerindeki yordayici etkilerinin incelenmesidir Arastirma, iliskisel tarama yönteminde hazirlanmistir. Arastirmanin örneklemini, 2021-2022 egitim ögretim yilinda okul öncesi egitime devam eden 5-6 yas grubundan 144 çocuk olusturmustur. Veri toplama araci olarak Kisisel Bilgi Formu, Sosyometri Teknigi ve Bagimsiz Ögrenme Davranislari Ölçegi (Saraç, Karakelle, Whitebread, 2019) kullanilmistir. Sosyometri, arastirmacilar tarafindan her çocuga sinif disindaki özel bir mekânda ayri ayri uygulanmistir. Kisisel Bilgi Formu ve Bagimsiz Ögrenme Davranislari Ölçegi (Saraç, Karakelle, Whitebread, 2019) ögretmenler tarafindan her bir çocuk için ayri ayri doldurulmustur. Arastirmanin verileri, SPSS 20.0 istatistik paket programinda, Pearson Momentler Çarpimi Korelasyon Katsayisi ve Basit Dogrusal Regresyon Analiz teknikleri ile analiz edilmistir. Bulgulara göre bagimsiz ögrenme davranis düzeyleri ile akranlari tarafindan sevilme düzeyleri arasinda olumlu yönde akranlari tarafindan sevilmeme arasinda olumsuz yönde iliskinin oldugu belirlenmistir. Bagimsiz ögrenme davranislari, akranlari tarafindan sevilme ve sevilmeme düzeylerini anlamli biçimde yordamaktadir. Bagimsiz ögrenme davranis düzeyleri ile sosyal etki arasinda anlamli bir iliski bulunmaz iken sosyal tercih düzeyleri arasinda olumlu yönde, orta düzeyde anlamli bir iliski oldugu belirlenmistir. Bagimsiz ögrenme davranislari, sosyal etkiyi anlamli biçimde yordamamakta, sosyal tercihi anlamli biçimde yordamaktadir.Öğe Türkiye’de 2000-2021 Yillari Arasinda Tamamlanmis Okul Öncesi Dönemi Kapsayan Psikolojik Dayaniklilik Konulu Tezlerin Incelenmesi(Halil TURGUT, 2023) Ogelman, Hülya Gülay; Akdogan, SelayArastirmanin amaci, Türkiye’de okul öncesi dönemi kapsayan 2000-2021 yillari arasinda tamamlanmis psikolojik dayaniklilik konulu tezlerin incelenmesidir. Arastirmanin örneklem grubunu Yüksekögretim Kurulu’nun (YÖK) Ulusal Tez Merkezi’nden elde edilen 27 yüksek lisans tezi, 5 doktora tezi ve 1 tipta uzmanlik tezi ile toplamda 33 tez olusturmaktadir. Yüksek lisans düzeyinde ilk tezin 2013 yilinda, doktora düzeyinde 2016 yilinda ve tipta uzmanlik düzeyinde 2019 yilinda tamamlandigi görülmektedir. Örneklem grubu açisindan yüksek lisans tezlerinde en çok okul öncesi dönem çocugu olan annelerle, doktora tezlerinde okul öncesi dönem çocuklariyla çalisildigi, tipta uzmanlik tezinde de okul öncesi dönem çocugu olan annelerle çalisildigi belirlenmistir. Okul öncesi ögretmen adaylariyla ilgili yapilmis bir teze rastlanilmamistir. Yüksek lisans tezlerinin önemli bir bölümü Türkiye genelinde, doktora tezleri ile tipta uzmanlik tezi Istanbul’da gerçeklestirilmistir. Ölçme araci sayisi açisindan, yüksek lisans tezlerinin 1 ile 6; doktora tezlerinin 1-9 arasinda farklilik gösterebildigi; tipta uzmanlik tezinde 8 ölçme aracinin kullanildigi görülmektedir. Yüksek lisans, doktora ve tipta uzmanlik düzeylerinde en çok tercih edilen arastirma yaklasiminin nicel, en az tercih edilen arastirma yaklasiminin ise karma oldugu sonucuna ulasilmistir. Konu ile ilgili tezlerin anahtar kelimeler açisindan dagilimina bakildiginda, 7 anahtar kelime kullanildigi ve en sik tercih edilen kelimenin psikolojik dayaniklilik oldugu görülmektedir. Tezlerin veri toplama zamanlara göre dagilimina bakildiginda ise 33 tezin kesitsel desende hazirlandigi, boylamsal bir çalismanin olmadigi sonucuna ulasilmistir. Tezlerin konu dagilimlarina bakildiginda ise postpartum depresyon, öz sefkat ve psikolojik dayaniklilik konu basliginda iki tez oldugu, diger tezlerin konu ve degisken açisindan çesitlilik gösterdigi söylenebilir.