Yazar "Eş, Hüseyin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 14 / 14
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 4. ve 5. Sınıf Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Proje ve Performans Görevlerine İlişkin Görüşleri(Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2013) Kaya, Selma; Karaçam, Sedat; Eş, Hüseyin; Tuncel, MeriçBu çalışmanın amacı 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji dersine ilişkin proje ve performans görevlerini izleme ve değerlendirme sürecine ve süreçteki problemlere ilişkin görüşlerini incelemektir. Bu nedenle araştırmaya 4. ve 5. sınıflarda görev yapan 21 sınıf öğretmen katılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin proje ve performans görevlerini değerlendirmelerinin ardından, öğretmenlerin proje ve performans görevlerinin izleme ve değerlendirme süreçlerini belirlemek için altı açık uçlu sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır. Öğretmenlerin ankete verdikleri yanıtlar NVİVO 2 programı kullanılarak betimsel olarak incelenmiştir. Veriler üç farklı araştırmacı tarafından ayrı ayrı kodlandıktan sonra belirlenen temaların tutarlığı incelenmiş ve üç araştırmacı tarafından belirlenen temaların %85.5 oranında tutarlı oldukları tespit edilmiştir. Farklı olan temaların üzerinde ise tekrar tartışılmış ve uzlaşmaya varılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler çözümlendiğinde, öğretmenlerin %81’inin performans ve proje görevi verdikleri, %19’unun ise bu görevleri veremedikleri belirlenmiştir. Öğretmenlerin %57’sinin performans ve proje görevlerini bireysel, %43’ünün ise grup olarak vermeyi uygun gördükleri ve öğretmenlerin %62’sinin proje ve performans görevlerinin tamamlanma sürecini izledikleri, %38’inin ise sınıftaki öğrenci sayısının fazla olması, zaman sıkıntısı gibi nedenlerle izleyemedikleri tespit edilmiştir. Bu bulguların yanı sıra araştırmaya katılan öğretmenlerinin %86’sının objektif olması, zaman kaybını önlemesi gibi nedenlerle dereceli puanlama anahtarını kullandıkları ve öğretmenlerin en fazla kaynak ve malzeme sıkıntısı yaşadığı belirlenmiştir.Öğe Bu benim eserim fen bilimleri projelerinde Vatandaşlık eğitimi açısından sosyal sorumluluk ve vatandaşlık bilinci(2013) Ayas, Cemalettin; Çeken, Ramazan; Eş, Hüseyin; Taştan, BekirVatandaşlık eğitimi bireylere içinde bulundukları demokratik topluma en iyi bir şekilde hazırlamak için gerekli bilgi, beceri ve değerler kazandırmayı hedeflemektedir. Fen, farklı kültürlerden birçok insanın katkıda bulunduğu, uzun bir tarihi ve kendine özgü özellikleri olan bireysel ve sosyal bir faaliyettir. Bu durum, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 2006 yılından beri gerçekleştirilmekte olan Bu Benim eserim Matematik ve Fen Bilimleri Proje Yarışması kapsamında gerçekleştirilen projelerin, ekonomik ve sosyal yarar ilkesi ile gerçekleştiriliyor olması ile de yakından ilgilidir. Bu nedenle bu çalışmada 2006 yılından beri her yıl ülke çapında gerçekleştirilmekte olan Bu Benim Eserim Matematik ve Fen Bilimleri Proje Yarışması kapsamında ilk 100e giren 455 Fen Bilimleri projesinin içeriğinin Vatandaşlık Bilinci açısından sorgulaması yapılmaktadır. Çalışmada projelere konu seçiminde temel çıkış noktası olan fikir ön plana alınarak, her bir proje Vatandaşlık Bilinci açısından incelenmiştir. Yarışma kapsamında son yedi yılda gerçekleştirilen Fen Bilimleri ile ilgili projeler, gerçekleştirilmesinde önemli bir hareket noktası teşkil eden Vatandaşlık ve Sosyal Sorumluluk Bilinci ile ilgili içerik bakımından içerik analizine tabi tutulmuştur. De ğerlendirmeler, proje yarışmasında gerçekleştirilen öğrenci çalışmalarının büyük oranda sosyal sorumluluk anlayışından hareketle ortaya çıktığı, toplum ve çevrenin bir bakımdan sorununun çözülmesi vb. toplumsal yaşamın temel insani değerleri olarak kabul e dilmesi gereken hususları içerdiği daha da önemlisi projelerin bu konulardan hareketle üretildiğini ve gerçekleştirildiğini ortaya koymaktadır.Öğe “Bu Benim Eserim” fen bilimleri projelerinde sosyal sorumluluk ve vatandaşlık bilinci(Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2013) Ayas, Cemallettin; Çeken, Ramazan; Eş, Hüseyin; Taştan, BekirVatandaşlık eğitimi bireylere içinde bulundukları demokratik topluma en iyi bir şekilde hazırlamak için gerekli bilgi, beceri ve değerler kazandırmayı hedeflemektedir. Fen, farklı kültürlerden birçok insanın katkıda bulunduğu, uzun bir tarihi ve kendine özgü özellikleri olan bireysel ve sosyal bir faaliyettir. Bu durum, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 2006 yılından beri gerçekleştirilmekte olan “Bu Benim eserim Matematik ve Fen Bilimleri Proje Yarışması” kapsamında gerçekleştirilen projelerin, ekonomik ve sosyal yarar ilkesi ile gerçekleştiriliyor olması ile de yakından ilgilidir. Bu nedenle bu çalışmada 2006 yılından beri her yıl ülke çapında gerçekleştirilmekte olan “Bu Benim Eserim Matematik ve Fen Bilimleri Proje Yarışması” kapsamında ilk 100’e giren 455 Fen Bilimleri projesinin içeriğinin “Vatandaşlık Bilinci” açısından sorgulaması yapılmaktadır. Çalışmada projelere konu seçiminde temel çıkış noktası olan fikir ön plana alınarak, her bir proje “Vatandaşlık Bilinci” açısından incelenmiştir. Yarışma kapsamında son yedi yılda gerçekleştirilen Fen Bilimleri ile ilgili projeler, gerçekleştirilmesinde önemli bir hareket noktası teşkil eden “Vatandaşlık ve Sosyal Sorumluluk Bilinci” ile ilgili içerik bakımından içerik analizine tabi tutulmuştur. Değerlendirmeler, proje yarışmasında gerçekleştirilen öğrenci çalışmalarının büyük oranda sosyal sorumluluk anlayışından hareketle ortaya çıktığı, toplum ve çevrenin bir bakımdan sorununun çözülmesi vb. toplumsal yaşamın temel insani değerleri olarak kabul edilmesi gereken hususları içerdiği daha da önemlisi projelerin bu konulardan hareketle üretildiğini ve gerçekleştirildiğini ortaya koymaktadır.Öğe Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançlarının Araştırma Sorgulamaya Dayalı Fen Öğretimi ve Bilimsel Tutum Üzerine Etkilerinin Çoklu Regresyon ile Analizi(2020) Avcı, Murat; Yenilmez Türkoğlu, Ayşe; Eş, HüseyinBu araştırmada fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarıyla araştırma-sorgulamayadayalı fen öğretimi inançları ve bilimsel tutumları arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır.Araştırmanın örneklemini 6 farklı devlet üniversitesinde fen bilgisi öğretmenliği programında öğrenimgören 329 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelindedir.Veriler, Epistemolojik İnanç Ölçeği, Araştırma Tabanlı Fen Öğretimi Ölçeği ve Bilimsel Tutum Ölçeğikullanılarak toplanmıştır ve betimsel ve çıkarımsal istatistiksel analizler yoluyla incelenmiştir.Araştırmanın her bir değişkeni için, minimum, maksimum, ortalama ve standart sapma değerlerini içerenbetimsel analizler gerçekleştirilmiş; ortalama değerlerin cinsiyete göre değişip değişmediği ‘bağımsızörneklemler için t-testi’, değişkenler arası ilişki olup olmadığı ‘Pearson moment çarpım korelasyonu’ veöğrenmenin çabaya bağlı olduğuna dair inancın, öğrenmenin yeteneğe bağlı olduğuna dair inancın ve tekbir doğrunun olduğuna dair inancın, araştırma-sorgulamaya dayalı fen öğretimi inancını ve bilimsel tutumuyordama gücü ise çoklu regresyon analizleri ile incelenmiştir. Bulgular, fen bilgisi öğretmen adaylarınınöğrenmenin çabaya bağlı olduğuna inandıklarını ve öğrenmenin çabaya bağlı olduğuna dair inancınaraştırma-sorgulamaya dayalı fen öğretimi inancındaki değişimin yaklaşık %33’ünü, bilimsel tutumdakideğişimin ise %14’ünü açıkladığını göstermiştir.Öğe Fen Bilgisi Öğretmenliği ve İlahiyat Öğrencilerinin Nükleer Santral Sosyo-Bilimsel Konusuyla İlgili İnformal Argümanları(2019) Eş, Hüseyin; Varol, Volkanİnsanlar yaşamlarında sahip oldukları inançlarına veya kanıtlarına dayanarak yargılar ve sonuçlarçıkarmak durumundadırlar, bu nedenle argümantasyon becerileri modern vatandaşlar ve profesyoneller içinönemli bir beceri haline gelmiştir ve okullarda kazandırılması gerekmektedir. Bu çalışmada İlahiyat ve Fenbilgisi öğretmenliği lisans programlarında öğrenim görmekte olan öğrencilerin argümantasyon becerileriniincelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, kırk yedisi (47) İlahiyat Fakültesi ve yirmi yedisi(27) Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği olmak üzere toplam yetmiş dört (74) lisans öğrencisioluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen ve ikisi kapalıbiri ise açık uçlu olmak üzere üç sorudan oluşan Nükleer Enerji Karar ve Değerlendirme Formukullanılmıştır. Veri toplama aracının ilk iki sorusunun analizleri sadece nicel olarak SPSS-21 programı ileyapılmıştır. Üçüncü soru ise önce içerik analizi ile nitel olarak sonrasında ise oluşan kodlar üzerinden SPSS21 programı ile nicel olarak analiz edilmiştir. Araştırma bulguları dikkate alındığında İlahiyat lisansöğrencileri istatiksel olarak anlamlı bir fark ile nükleer santralin kurulmasını, fen bilgisi öğretmenliğiöğrencileri ise kurulmamasını istemektedirler. Araştırma sonuçları dikkate alındığında gerek İlahiyatgerekse de Fen bilgisi öğretmenliği lisans öğrencilerinin büyük çoğunluğunun iyi düzeyde informalargümantasyon becerisine sahip olmadığı ve Sosyo-bilimsel konuların çok boyutlu yapısına uygun argümanüretemediği görülmüştür.Öğe Fen Bilimleri Öğretmenlerine Yönelik Nükleer Bilimler Okulu(2023) Uygur, Emre; Eş, Hüseyin; Başaran, Mehmet; Biber Muftuler, Fazilet ZumrutAtom çekirdeğinin parçalanmasına bağlı olarak açığa çıkan ısı enerjisinin, teknoloji vasıtasıyla kontrol edilmesi sonucu elde edilen enerji türü olan nükleer enerjinin en yaygın kullanım alanlarından bir tanesi elektrik üretimidir. Bununla birlikte nükleerin sağlık alanından arkeolojiye kadar pek çok farklı ve birbiriyle ilişkisiz görülen alanlarda da kullanımı söz konusudur. Bu araştırmada, çalışma grubunun belirlenmesi, ele alınan konu alanı, veri toplama aracı, uygulama süreci ve verilerin analizi boyutlarında nitel metodoloji esas alınmıştır. Araştırma yöntemi olarak ise durum çalışması tercih edilmiştir. Bu çalışmada fen bilimleri öğretmenlerinin nükleer bilimi ile ilgili bilgi ve uygulama becerilerinin geliştirilmesinin amaçlandığı bir TÜBİTAK projesi üzerinden elde edilen veriler sunulmuştur. Araştırmanın çalışma grubu 23 fen bilimleri öğretmeninden oluşmaktadır. Proje kapsamında katılımcılara nükleer bilimlere ve teknolojilere yönelik beş günlük bir eğitim düzenlenmiştir. Sonuç olarak gerek fen bilimleri öğretim programı (2018) kazanımları içerinde yer almasına gerekse de ülkemiz ve dünya genelinde güncel bir sosyobilimsel konu olmasına rağmen fen bilimleri öğretmenlerinin “nükleer” ile ilgili olarak istenilen düzeyde bilgiye sahip olmadıkları, bilgi kaynağı olarak ise bilimsel kaynaklardan daha fazla medyayı kullandıkları, gerçekleştirilen etkinlikler yoluyla katılımcıların konu ile ilgili bilgi kaynakları ve düzeyleri ile düşünceleri üzerinde olumlu bir değişimin yaşandığı görülmüştür. Bu bulgulara dayanarak benzer hizmet içi eğitim faaliyetlerinin mümkünse daha uzun sürelerle yaygınlaştırılması ve desteklenmesi önerilmektedir.Öğe İlköğretim 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi "Yaşamımızdaki Elektrik" Ünitesi Kazanımları İle İlgili Öğrenci Başarılarının İncelenmesi(Yüzüncü Yıl Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 2010) Eş, Hüseyin; Sarıkaya, MustafaBu çalışmada Milli Eğitim Bakanlığı Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı öğrenci başarılarının karşılaştırılması ile incelenmiştir. Örneklem grubu Ankara İli Şereflikoçhisar İlçesi’nde altıncı sınıfta öğrenim görmekte olan 121 öğrenciden oluşmaktır. Araştırma kapsamında öğretim programının altıncı sınıf “Yaşamımızdaki Elektrik” ünitesi kazanımları dikkate alınarak hazırlanan “Başarı Değerlendirme Ölçeği” öğrencilere uygulanmıştır. “Başarı Değerlendirme Ölçeği” sonuçlarına göre Fen ve Teknoloji Dersi “Yaşamımızdaki Elektrik” ünitesindeki öğrencilerin öğrenmeleri iyi düzeyde gerçekleşiyor olmasına rağmen gerçekleşen öğrenmelerin kalıcılığının olmadığı görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin başarıları üzerinde okulun yerleşim yeri değişkeninin etkili olduğu, ilçe merkezi okullarında öğrenim görmekte olan öğrencilerin kasaba (belde) okullarında öğrenim görmekte olan öğrencilere göre daha başarılı oldukları görülmüştür.Öğe İlköğretim 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi "Yaşamımızdaki Elektrik" Ünitesi Kazanımları İle İlgili Öğretmen Görüşlerininin İncelenmesi(e - Journal of New WOrld Sciences Academy, 2011) Eş, Hüseyin; Sarıkaya, MustafaAraştırmada ilköğretim altıncı sınıfta yer alan “Yaşamımızdaki Elektrik” ünitesi için öngörülen kazanımların mevcut imkânlar dâhilinde ulaşılabilirliği ile ilgili öğretmenlerin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaca ulaşabilmek için İlköğretim Altıncı Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi “yaşamımızdaki elektrik” ünitesi kazanımlarını içeren likert tipi ölçek(Ek-1) hazırlanarak İlköğretim Altıncı Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi’ne girmekte olan 21 öğretmene cevaplatılmıştır. Bulgular SPSS paket programında Tanımsal İstatistik ve Tek Örneklem T-Testi ve Mann-Whitney U-Testi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenler genel olarak kazanımlar ile ilgili olumlu görüş belirtmekle birlikte 3 kazanım ile ilgili olumsuz görüş belirtmişlerdir. Ayrıca ilçe merkezinde bulunan okullarda görev yapmakta olan öğretmenler ile yerleşim yeri kasaba (belde) olan okullarda görev yapmakta olan öğretmenlerin kazanımlar ile ilgili görüşleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark ortaya çıkmıştır.Öğe Matematik Bir Bilim Dalı Mıdır? Matematik Öğretmen Adaylarının BilimMatematik İlişkisine Dair Algıları(2019) Eş, Hüseyin; Ozdemır, Atılla; Kaplan, MakbuleBilimsel ve teknolojik gelişmelerin insanlığa sağladığı kazanımlar bilimi toplumsal hayatımızın önemli bir parçası haline getirmektedir. Ancak günümüz toplumunda bu kadar önemli bir yere sahip olan bilim kavramını tanımlamak hangi alanın bilimin sınırları içerisinde hangisinin ise dışında kaldığını belirtmek çok da kolay görünmemektedir. Günlük yaşantımızdan bilimsel ve teknolojik çalışmalara kadar pek çok alanda kullandığımız ve vazgeçilmezimiz olan matematiğin gerçekte bir bilim olup olmadığı ise üzerinde tartışılan bir konudur. Bu çalışmada bu konu üzerinde durulmuş ve Matematik öğretmen adaylarının genel anlamda bilim ve matematiğe dair algılarının, söz konusu algıların ışığında oluşmuş bilim – matematik ilişkisine dair düşünceleri inceleme konusu yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesi, veri toplama kaynakları ve verilerin analizi süreçlerinde nitel metodoloji esas alınmıştır. Çalışma grubunda bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan 38 (20 erkek, 18 kız) matematik öğretmen adayı bulunmaktadır. Araştırmanın verilerini toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen ve yedi açık uçlu sorudan oluşan Bilim-Matematik Algısı Formu (BMAF) kullanılmıştır. Araştırmada ulaşılan veriler içerik analizi ile nitel metodolojiye uygun olarak analiz edilmiştir. Araştırma bulguları incelendiğinde katılımcıların bilim ile teknoloji arasındaki ayrımı net olarak yapamadıkları, bilimsel yöntemi açıklarken bilimsel bilgiye ulaştıran tek bir hiyerarşik yolu ifade etmeye çalıştıkları, matematiksel bilgi üretim sürecini problem çözümü ve ispat süreci olarak değerlendirdikleri ve önemli bir kısmının matematiği bir bilim dalı, bir kısmının ise bilime yardımcı bir alan olarak değerlendirdikleri görülmüştür.Öğe "MEB bu benim eserim" projelerindeki fizik bilgilerinin içerik analizi(International Journal of Social Science, 2013) Çeken, Ramazan; Eş, HüseyinProject based learning (PBL) having a wide content and being convenient with the scientific research process is important for the development of individuals. In the meanwhile, PBL with its extra-curricular feature provides the students to bring science and real life togather. As a useful technique in learning scientific concepts, Elementary Science and Technology Curriculum of Turkey includes the physics’ concepts as well. This knowledge provides opportunity for children to make a connection with science and everyday life. The extra-curricular content of such knowledge can be an obstacle for understanding the concepts. This result can be seen in a Project competition carried out by Ministry of National Educaion clearly. Therefore, the content analysis of student projets regarding extra-curricular knowledge related to the physics concepts was carried out in this study. With the evaluation of the data related to the extra-curricular physics knowledge, some kinds of extracurricular knowledge regarding electricity, magnetism, and other physics concepts were identified. Some of them are known as daily life content to some extend. Some knowledge such as Faraday Laws, reductor and conductor can be accapted as extra-curricular contents. Extra-curricular knovledge in PBL is critical for effective learning. If it is suitable for the development of individulas, it is valuable to integrate the real life and scientific concepts. If not, it is not valid for the equality of opportunities in education and in respect to children.Öğe Öğrenci ve velilerin çocuk üniversitesi algısı(Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 94-105,, 2014) Eş, Hüseyin; Geren, Nurhan ÖztürkBu çalışmada, çocukların ve velilerin çocuk üniversitesine yönelik algılarını tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Sinop ili Merkez İlçesi’nde öğrenim görmekte olan ve Sinop Üniversitesi Çocuk Eğitimi Araştırma ve Uygulama Merkezi (Çocuk Üniversitesi) tarafından açılan “Çocuk Üniversitesi’nde Bilim Eğlencelidir” isimli programa katılan 14’ü kız 11’i ise erkek 25 7. sınıf öğrencisi ve bu öğrencilerin velileri oluşturmaktadır. Araştırmanın veri kaynağını, araştırmacılar tarafından çocuklar ve velilere uygulanmak üzere hazırlanmış anket formları oluşturmaktadır. Araştırma sonunda, çocukların hiçbirinin çocuk üniversitesine yönelik daha önce bir deneyimleri olmadıkları, beklentilerinin genelde derslerin eğitmen merkezli yürütüleceği yönünde olduğu, beklentilerinden farklı daha aktif oldukları bir uygulama ile karşılaştıkları tespit edilmiştir. Veliler de öğrenciler ile paralel olarak çocuk üniversitesinin beklentilerinden farklı olduğunu, uygulamaya ve bilim, sanat, spor gibi birçok alana hitap etmesini olumlu bulduklarını ifade etmişlerdir. Ayrıca veliler, çocukların sadece üniversite akademik personelinden ders dinleyeceklerini beklediklerini bildirmişlerdir.Öğe Türkiye MEB ve Ontario (Kanada) Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılarak Değerlendirilmesi(e - Journal of New World Sciences Academy, 2010) Eş, Hüseyin; Sarıkaya, Mustafa; Ekici, Fatma Taşkın; Ekici, ErhanBu çalışmada Milli Eğitim Bakanlığı 2004 Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ile Kanada’nın Ontario Eyaleti 1998 yılı Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı, temel alınan yaklaşım, içerik, amaç, öğrenme-öğretme süreci ve ölçme ve değerlendirme yaklaşımları bakımından karşılaştırılarak değerlendirilmiştir. Araştırmada nitel yöntem kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; programların kapsadıkları sınıf seviyeleri, öğrenme alanları, öğrenme alanları ve ünitelerin sınıflara dağılımı, program amaçları, programda yer alan kazanım sayıları ve kazanımların derecelendirilmesi bakımından farklılıklar bulunmuştur.Öğe Türkiye'de ve İrlanda Fen Öğretimi Programlarının Karşılaştırılması(İlkögretim Online, 2010) Eş, Hüseyin; Sarıkaya, MustafaBu çalışmada Türkiye Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı (2005) ile İrlanda İlköğretim Fen Dersi Öğretim Programı (1999), içerikleri ve amaçları bakımından karşılaştırılarak değerlendirilmiştir. Araştırmada nitel belge incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; programların, kapsadıkları sınıf seviyeleri, öğrenme alanları, öğrenme alanları ve ünitelerin sınıflara dağılımı, program amaçları ve programda yer alan kazanım sayıları bakımından farklılıklar gösterdiği belirlenmiştir.Öğe ÜSTÜN ZEKÂLI ÖĞRENCİLERİN BİLİM ve BİLİM İNSANI ALGISI(2017) Turgut, Halil; Öztürk, Nurhan; Eş, HüseyinBu araştırmanın amacı, üstün zekâlı öğrencilerin genel anlamda bilim ve bilim insanı ile ilgili algılarının incelenmesidir. Nitel metodolojinin esas alındığı araştırmanın çalışma grubunda Sinop ili Bilim Sanat Merkezi'nde üstün zekâlı bireyler nitelemesiyle eğitim almakta olan 24 (12 kız, 12 erkek) ortaokul öğrencisi yer almıştır. Araştırmanın vSinop Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü/Fen Bilgisi Eğitimi anabilim Dalıeri kaynağını araştırmacılar tarafından geliştirilmiş ve altı açık uçlu sorudan oluşmuş Bilim Algısı Formu (BAF) oluşturmuştur. Odağında öğrencilerin zihinlerindeki bilim ve bilim insanı algılarının yer aldığı BAF'ta yer alan sorulara verilen yazılı cevaplar içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmada elde edilen bulgular, öğrencilerin bilimi okul bilimi (school science) algısıyla öğrenilmesi gereken bir bilgi birikimi olarak tanımladıklarını, bilimsel bilginin üretilme sürecinde bilimi tanımlarken ortaya koydukları argümanlarla tutarlı biçimde süreçten ziyade ürüne odaklandıklarını ve deneysel kanıtlamaya vurgu yaptıklarını göstermiştir. Öğrencilerin deneysel kanıtlama vurguları, bilim insanı çizimlerinde de laboratuvar ortamı ve önlük temalarıyla kendisini hissettirmiştir. Öğrencilerin bilim insanı algılarında öne çıkan diğer motifler ise gözlük ve dağınık bir dış görünüş olmuştur.