Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Barlak, Yasemin" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 9 / 9
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    Cerîr b. Abdullah el-Becelî: Kabilesi, Hz. Peygamber İle İlişkileri ve İrtidâd Olaylarındaki Rolü
    (2022) Barlak, Yasemin
    Mekke’nin fethinin ardından farklı bölgelerden Hz. Peygamber’e bağlılık bildirmek için Medine’ye gelen Arap kabileleri içerisinde Yemenli kabilelerden biri olan Becîle kabilesi ve lideri Cerîr b. Abdullah el-Becelî de bulunuyordu. Hz. Peygamber, Cerîr’i Medine’deki Müslümanlara tanıttı, insanların onu benimsemelerini ve ona saygı duymalarını sağladı. Onu diğer kabile liderlerine örnek olarak gösterdi ve yanında tuttu. Cerîr, Hz. Peygamber’den aldığı talimatla Yemenlilerin en meşhur putlarından biri olan Zülhalesa’yı imha etti. İslam’a girip Hz. Peygamber’in devletine tabi olduktan sonra dinine ve devletine sıkı sıkıya bağlandı. Kısa bir süre içinde Hz. Peygamber’e yakınlıkta en az Ensar ve Muhacir kadar ön plana çıktı. Hz. Peygamber Yemen tarafında ortaya çıkan irtidâd hareketlerinden rahatsızdı. Bölgenin Müslümanların kontrolünden çıkmaması için Yemenli liderlerin desteğine ihtiyaç duyuyordu. Cerîr bu konuda Hz. Peygamber’in isteklerini yerine getirdiği gibi Hz. Ebubekir’in halifeliği döneminde de çeşitli görevler alarak çalışmalarına devam etti. Mürtedlere karşı savaştı. Cerîr b. Abdullah güzelliği ile dikkat çeken, İslamî hassasiyeti yüksek bir sahabî idi.O uzlaştırıcı tavrının yanında Hz. Peygamber’e biat sırasında söz verdiği şekilde dinin gereklerini insanlara daima hatırlatan tutumu ile hafızalarda yer etti. Bu makalede Cerîr b. Abdullah tanıtılarak kabilesi, yaşadığı coğrafyanın dinî-siyasi konumu, Hz. Peygamber ile ilişkileri ve Hz. Ebubekir dönemindeki faaliyetleri incelenmiştir.
  • [ X ]
    Öğe
    Cerîr b. Abdullah el-Becelî’nin Askerî ve Siyasi Faaliyetleri (633-674)
    (2022) Barlak, Yasemin
    Cerîr b. Abdullah el-Becelî, Hz. Peygamber’in vefatına yakın bir dönemde iman etmesine rağmen dinine bağlı, gerek dış görünüşü gerekse ahlakının güzelliği ile tanınan örnek sahabîlerden biridir. Bu özellikleri ile Hz. Peygamber’in övgüsüne mazhar olmuş; dinî, siyasi ve askerî açılardan İslam toplumuna önemli katkılar sağlamıştır. Onun devletine hizmeti putperestlerin önemli tapınaklarından biri olan Zülhalesa’yı yıkmakla başlamıştır. Mürtedlerle mücadeleye katılmış, Becîle kabilesini bir araya toplayarak Sâsânîlere karşı yapılan savaşlarda İslam ordusuna büyük destek sağlamıştır. Dört halife döneminde kendisine verilen askerî ve idari görevleri başarıyla yerine getirmiştir. Cerîr b. Abdullah’ın en önemli özelliklerinden biri de Müslümanlar içerisinde çıkan herhangi bir meselede duyarsız kalmaması, insanları uyararak, nasihat ederek dinin emirlerine uygun bir şekilde hareket etmeye davet etmesidir. Müslümanlar bu konuda ona saygı duymuş, Hz. Peygamber’in kendisine böyle bir misyon yüklediğini bildikleri için uyarılarını dikkate almışlardır. Bu çalışmada Cerîr b. Abdullah’ın Halife Hz. Ebû Bekir tarafından Irak fetihlerine yönlendirmesinden itibaren vefatına kadar geçen dönemde İslam toplumu içerisindeki faaliyetleri askerî ve siyasi yönlerden ele alınmıştır.
  • [ X ]
    Öğe
    Dört Halife Dönemi Siyasî Hadiselerinde Es’as b. Kays’in Rolü
    (Amasya Üniversitesi, 2016) Barlak, Yasemin
    AnavataniHadramut olan Kindeliler, Islâmiyetle tanismalarinin sonrasinda, ilk dörthalife döneminden itibaren, devlet içerisinde önemli makamlara gelmisler,bunlar arasinda en üst makamlara yükselmeyi basaran ise Hadramut Emiri Es’as b.Kays olmustur. Es’as b. Kays’in Hz. Peygamber döneminde Islâm’a girisininardindan siyasî hareketliligi artarak devam etmistir. Bu hareketlilikte mensubuoldugu Kinde kabilesinin, bu kabile içerisindeki lider konumunun ve bizzatkendi siyasî becerilerinin oldukça etkili oldugu anlasilmaktadir. Es’as b.Kays, önce Hz. Ebûbekir’e isyan etmis, sonrasinda tekrar devlete baglilikbildirmis, ilk dönem Islâm fetihlerine katilmis, Hz. Osman döneminde iseAzerbaycan valisi olmustur. Biz bu makalemizde Yemen kökenli önemli birkabileye mensup olan Es’as b. Kays’in, Hz. Peygamber’in temellerini attigiIslâm Devleti içerisinde gelisen siyasî olaylardaki yerini ve etkisini kabilearka planini da dikkate alarak degerlendirdik.
  • [ X ]
    Öğe
    Hz. Peygamber'in Hz. Âise'nin Kisilik Gelisimine Katkisi
    (Kahramanmaras Sütçü Imam Üniversitesi, 2023) Barlak, Yasemin
    Hz. Peygamber’in sünnetinin ve Islam hukuk kaidelerinin toplumda belirginlesmesi daha çok hicretten sonra gerçeklesmistir. Hz. Peygamber Hz. Âise ile bu dönemde yuva kurmus, bu vesileyle Hz. Âise Islam hukukunun ve sünnetin detaylari ile birlikte ögrenilmesine büyük katki saglamistir. O, Hz. Ebû Bekir’in kizi oldugu için karakter bakimindan çok güçlü ve ayni zamanda kültürlü bir insandi. Bununla birlikte Hz. Peygamber’in henüz onun küçüklügünden itibaren yetismesine dikkat etmesi, evliligi sonrasinda güvenli ve destekleyici bir aile ortami saglamasi, birlikte kaliteli zaman geçirmeye özen göstermesi ve toplum içinde sayginlik kazanmasi için gerekli imkanlari hazirlamasi Hz. Ayse’yi kisilik olarak gelistirmis, esinin vefatindan sonra onun Islam toplumunda dinî bir otorite olmasini beraberinde getirmistir. Rasûlullah’in Hz. Âise ile iliskileri bizlere ayni zamanda ideal bir es örnegi sunmaktadir. Bu makalede Hz. Peygamber’in Hz. Âise ile evlilik süreci ve evlilik sonrasi iliskileri Hz. Âise’nin kisilik gelisimine etkisi açisindan incelenmektedir.
  • [ X ]
    Öğe
    II. Abdülhamid Döneminde Yemen Zeydîlerinin Osmanlı Hilâfetine Bakışı
    (2019) Barlak, Yasemin
    XIX. yüzyıldan itibaren Batılı devletlerin Osmanlı toprakları üzerindeki işgalhareketleri gittikçe arttı. Sultan II. Abdülhamid, Müslüman toplumlar arasındahalifelik iddiasıyla ayrılıkçı hareketlerin başlaması tehlikesine karşı sürekli tetikteolmak durumunda kaldı. Kendilerini “halife” olarak isimlendiren ve Hz.Muhammed’in soyundan geldiklerini ifade eden Zeydî imamlar, daha önceYemen’in iç bölgelerini kendi kontrolleri altında tutmaktaydı. Osmanlı Devleti1872’de gerçekleştirdiği önemli bir harekât sonrasında Yemen hâkimiyetini içkesimleri de kapsayacak şekilde genişletti. Zeydî imamlar yeni gelişmelerdenoldukça rahatsızlık duydular. Özellikle bir takım dinî gerekçeler gösterip,Tanzimat’ın ilanı ile birlikte gayrimüslimlere verilen hakların artırılmasını önesürerek yönetime karşı sık sık isyan etmeye başladılar. İmam Yahya ile Osmanlıyönetimi arasında gerçekleşen uzlaşma çabaları II. Abdülhamid’in tahttanindirilmesi ile sonuçsuz kaldı.
  • [ X ]
    Öğe
    İSMAİL HAKKI PAŞA’NIN VALİLİĞİ DÖNEMİNDE YEMEN’DE HAMİDİYE ASKERÎ TEŞKİLÂTININ KURULUŞU
    (2020) Barlak, Yasemin
    Yemen, 1517 tarihinden itibaren Osmanlı Devleti’nin güney sınırlarını oluşturmaktaydı. İngiltere’nin Aden’e yerleşmesi ve Süveyş Kanalı’nın açılması Arap Yarımadası’nın güvenliği konusunda Yemen’i daha stratejik bir hale getirdi. Bölge, 1870 yılında gerçekleştirilen kapsamlı bir harekât neticesinde yeniden kontrol altına alındı. Osmanlı Devleti San’a’da Yedinci Orduyu kurdu. Ancak zaman zaman Zeydilerin gerçekleştirdiği iç isyanlar orduda önemli zayiatlar verilmesine sebep oluyordu. Oysaki bu ordu dış tehditlere karşı da önemli bir görev üstleniyordu. 1879 yılında Yemen valisi olan İsmail Hakkı Paşa, San’a’da, Hamidiye Askerî Teşkilâtını kurdu. Sadece Yemen halkından oluşturulan bu askerlerin San’a’nın muhafazasını sağlamaları ve isyanları bastırmakta destek olarak kullanılmaları düşünülmekteydi. Zamanla bu askerler Osmanlı ordusunda da istihdam edilebilecekti. 1880 yılında kurulan ve Türkçe talim yaptırılan Hamidiye Askerî Teşkilâtına Yemenliler büyük ilgi gösterdiler. Yemenlilerin disiplinli eğitime tabi tutulmaları ve modern silahları kullanmayı öğrenmeleri, ayrıca askerlere düzenli maaş verilmesi, teşkilâta gösterilen ilgiyi artırmaktaydı. Teşkilâtın kuruluşundan kısa bir süre sonra vilayetten merkeze şikâyetler gitmeye başladı. Yerli askerin Yedinci Orduda görev yapan askerlerden fazla maaş almalarından rahatsızlık duyuldu. Ayrıca bu askerlerin devlete ihanet etme ve Zeydi imamının tarafına geçerek isyanlara katılma tehlikesinin bulunduğu belirtildi. 1882 tarihinde İsmail Hakkı Paşa görevden alındı. Yeni Yemen Valisi ve Yedinci Ordu Kumandanı İzzet Paşa döneminde teşkilâta son verildi.
  • [ X ]
    Öğe
    ISMAIL HAKKI PASA’NIN VALILIGI DÖNEMINDE YEMEN’DE HAMIDIYE ASKERÎ TESKILATININ KURULUSU
    (Kürsat ÖNCÜL, 2020) Barlak, Yasemin
    Yemen, 1517 tarihinden itibaren Osmanli Devleti’nin güney sinirlarini olusturmaktaydi. Ingiltere’nin Aden’e yerlesmesi ve Süveys Kanalinin açilmasi Arap Yarimadasinin güvenligi konusunda Yemen’i daha stratejik bir hale getirdi. Bölge, 1870 yilinda gerçeklestirilen kapsamli bir harekât neticesinde yeniden kontrol altina alindi. Osmanli Devleti San’a’da Yedinci Orduyu kurdu. Ancak zaman zaman Zeydilerin gerçeklestirdigi iç isyanlar orduda önemli zayiatlar verilmesine sebep oluyordu. Oysaki bu ordu dis tehditlere karsi da önemli bir görev üstleniyordu. 1879 yilinda Yemen valisi olan Ismail Hakki Pasa, San’a’da, Hamidiye Askerî Teskilatini kurdu. Sadece Yemen halkindan olusturulan bu askerlerin San’a’nin muhafazasini saglamalari ve isyanlari bastirmakta destek olarak kullanilmalari düsünülmekteydi. Zamanla bu askerler Osmanli ordusunda da istihdam edilebilecekti. 1880 yilinda kurulan ve Türkçe talim yaptirilan Hamidiye Askerî Teskilatina Yemenliler büyük ilgi gösterdiler. Yemenlilerin disiplinli egitime tabi tutulmalari ve modern silahlari kullanmayi ögrenmeleri, ayrica askerlere düzenli maas verilmesi, teskilata gösterilen ilgiyi artirmaktaydi. Teskilatin kurulusundan kisa bir süre sonra vilayetten merkeze sikâyetler gitmeye basladi. Yerli askerin Yedinci Ordudaki askerlerden fazla maas almalarindan rahatsizlik duyuldu. Ayrica bu askerlerin devlete ihanet etme ve Zeydi imaminin tarafina geçerek isyanlara katilma tehlikesinin bulundugu belirtildi. 1882 tarihinde Ismail Hakki Pasa görevden alindi. Yeni Yemen Valisi ve Yedinci Ordu Kumandani Izzet Pasa döneminde teskilata son verildi.
  • [ X ]
    Öğe
    XVI. YÜZYILIN İLK YARISINDA OSMANLI DEVLETİ’NİN BÂBÜLMENDEB STRATEJİSİ
    (2021) Barlak, Yasemin
    Kızıldeniz’i Aden Körfezi’ne bağlayan Bâbülmendeb Boğazı, tarih boyunca deniz ticaretinin en önemli yollarından biri olmuştur. Doğu kıyılarını Yemen, güney kıyılarını Eritre, Cibuti ve Somali’nin çevirdiği boğaz, Süveyş Kanalı ile birlikte Avrupa ve Asya’yı deniz yoluyla birbirine bağlamaktadır. Osmanlı Devleti’nin Memlükleri mağlup ederek Arap Yarımadası’nın büyük bir bölümü ile Afrika’nın kuzeybatı kıyılarını hâkimiyeti altına alması, Portekizlilere karşı Hint Okyanusu ve Kızıldeniz boyunca büyük bir mücadeleye girmesini gerektirmiştir. Portekizliler boğazı tutarak baharat ticaretini engellemeye çalışmış, Osmanlılar ise onları Kızıldeniz’e sokmamak için boğazın iki yakasındaki stratejik mevkileri elinde tutmak istemiştir. İki devlet arasında XVI. yüzyılın ilk yarısında gerçekleşen güç mücadelesi Osmanlı Devleti’nin lehine sonuçlanmış, Kızıldeniz yolu deniz ticaretindeki dinamizmini tekrar kazanmıştır. Makalemiz Bâbülmendeb Boğazı’nın stratejik önemi ile Osmanlı Devleti’nin bölgeyi kontrol altında tutmak için gerçekleştirdiği askeri ve siyasi girişimleri konu almaktadır.
  • [ X ]
    Öğe
    Yemeni Zaydis’ View of Ottoman Caliphate During the Period of Abdulhamid II
    (Mustafa Süleyman ÖZCAN, 2019) Barlak, Yasemin
    Beginning from the 19thcentury, invasive actions of Western states towards Ottoman territoriessteadily increased. Sultan Abdülhamid II had to be vigilant all the timeagainst the danger of separatist movements claiming caliphate among Muslimcommunities. Zaydi imams who called themselves “caliphs” and claimed to be descendants of the Prophet Muhammad hadbeen keeping the inner regions of Yemen under their control. As a result of animportant operation performed in 1872, the Ottoman Empire expanded itsdominance over Yemen to cover the inner regions as well. Zaydi imams feltuncomfortable with the new developments. They began to revolt against thegovernment frequently on the basis of increased rights of non-Muslims with theproclamation of the Tanzimat, especially by giving certain religiousjustifications. The efforts to compromise betweenImam Yahya and the Ottoman government failed when Abdulhamid II was dethroned.

| Sinop Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Sinop, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim