Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Sarac, Seda" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 8 / 8
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    Adjustment to preschool after COVID-19 in Turkey: teachers' perspectives
    (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2024) Sarac, Seda; Ogelman, Hülya Gülay; Yildirim, Ozge
    This study aimed to uncover teachers' experiences and practices in addressing preschool adjustment following the lockdowns and home confinement. Twenty-seven preschool teachers participated in this qualitative descriptive study. Eighteen teachers were interviewed individually, and a focus group interview was held with nine teachers. The thematic analysis showed that lockdowns and home confinement had both challenging and facilitating influences on children's preschool adjustment. Teachers mentioned the increase in separation protests and the decline in social and fine motor skills as challenges. Teachers cited improved self-care skills, increased engagement, and better parent-preschool communication as facilitating factors. Furthermore, the teachers altered their preschool adjustment practices, allowing more time for outdoor activities, individual activities, and free play. Although the participation of parents in the adjustment process was reduced due to pandemic regulations, they communicated with the parents on a more regular and frequent basis. This process affected children's preschool adjustment, but teachers were able to support children and parents by changing their practices.
  • [ X ]
    Öğe
    Akran Siddetine Maruz Kalma ve Ögrenmede Öz Düzenleme Degiskenleri Açisindan Okul Öncesinde Okula Uyum
    (Öznur ATAS AKDEMIR, 2022) Ogelman, Hülya Gülay; Sarac, Seda; Kahveci, Döne; Akdogan, Selay
    Arastirmanin amaci, akran siddetine maruz kalma ve ögrenmede öz düzenleme degiskenleri açisindan okul öncesinde okula uyumun incelenmesidir. Arastirma, iliskisel tarama modelinde desenlenmis olan nicel bir çalismadir. Arastirmada kolay ulasilabilir örnekleme yöntemi kullanilmistir. Arastirmanin örneklemini Gaziantep ilinde okul öncesi egitime devam eden, normal gelisim özelligi gösteren 5 yas grubundan 173 çocuk olusturmaktadir. Veriler, 5-6 Yas Çocuklari Için Okul Uyumu Ögretmen Degerlendirme Ölçegi, Akran Saldirganligina Maruz Kalma Ölçegi ve Bagimsiz Ögrenme Davranislari Ölçegi (3-5 yas) ölçme araçlari kullanilarak elde edilmistir. Arastirma sorularina cevap bulmak amaciyla Pearson Momentler Çarpimi Korelasyon Katsayisi, Basit Dogrusal Regresyon ve Çoklu Regresyon Analizleri uygulanmistir. Analiz sonuçlarina göre akran siddetine maruz kalma, ögrenmede öz düzenleme ve okula uyum degiskenlerinin birbirleriyle anlamli düzeyde iliskileri bulunmaktadir. Akran siddetine maruz kalma degiskeninin hem ögrenmede öz düzenleme davranislari hem de okula uyum ile negatif yönde iliski bulundugu görülmüstür. Ögrenmede öz düzenleme ile okula uyum arasinda ise olumlu yönde anlamli iliski oldugu belirlenmistir. Akran siddetine maruz kalma ve ögrenmede öz düzenleme çocuklarin okula uyum düzeyini ayri ayri anlamli düzeyde yordamistir. Ögrenmede öz düzenlemenin okula uyumu yordayicilik etkisinin, akran siddetine maruz kalmadan daha yüksek düzeyde oldugu ortaya konulmustur. Ayrica akran siddetine maruz kalma degiskeni ile ögrenmede öz düzenleme degiskeninin, birlikte okula uyumun yordanmasina anlamli katki sagladigi da belirlenmistir.
  • [ X ]
    Öğe
    Association Between Emotional Competence and Adjustment to Preschool: The Mediating Role of Self-Regulation
    (Özgen KORKMAZ, 2025) Sarac, Seda; Ogelman, Hülya Gülay
    Adjustment to preschool in early childhood refers to children's successful adaptation to the preschool environment. Attitudes towards school, and therefore school achievement in the subsequent years, are directly related to the child's adjustment to preschool. Children’s emotional competence and self-regulation are two important child-level factors affecting children’s adjustment to preschool. This descriptive study aimed to explore whether self-regulation acts as a mediator between emotional competence and the preschool adjustment of children. The mediation model was evaluated using linear and hierarchical regression analyses, along with a Sobel test. A total of 628 children (294 female; 334 male) from Istanbul participated in the study. Teachers (n= 53) who had known the children for at least two months before the study provided data. The study's results indicated that emotional competence and self-regulation are significant predictors of school adjustment. Notably, self-regulation partially mediates the association between emotional competence and preschool adjustment. Consequently, there exists an indirect link between emotional competence and preschool adjustment. The study highlighted the crucial role of self-regulation in mediating the relationship between emotional competence and school adjustment in preschool children. Findings suggested that strong emotional and self-regulation skills facilitate adaptation to preschool, whereas deficiencies in these areas lead to adjustment difficulties.
  • [ X ]
    Öğe
    Çokkültürlü Egitim Için Ögretmen Yeterlikleri
    (Özkan ÇELIK, 2023) Sarac, Seda; Ogelman, Hülya Gülay
    Son yillarda giderek artis gösteren düzenli ve düzensiz göç hareketleri sonucu Türkiye’de dâhil olmak üzere birçok ülkenin demografisinde degisimler yasanmaktadir. Siniflarda farkli kültürlerden gelen çocuklarin sayisinin artmasi, çokkültürlü egitim tartismalarini da beraberinde getirmistir. Çokkültürlü egitim dünya genelinde egitim politikalarinda yer almaya ve giderek önem kazanmaya baslamistir. Bir reform hareketi olan çokkültürlü egitim, farkli sosyal sinif, kültür, din, etnik grup ve milliyetten gelen her çocuk için esit egitim firsati saglayabilmek amaciyla egitim programlarini ve egitim sistemlerini yeniden yapilandirmayi amaçlamaktadir. Çokkültürlü egitim, bu konuda yeterlige sahip ögretmenlerle mümkündür. Buradan hareketle çalismanin amaci, ulusal ve uluslararasi alan yazindan çokkültürlü ögretmen yeterliklerini ortaya koymak ve ögretmen yetistirme alani için önerilerde bulunmaktir. Farkli kültürlere karsi tutumlar ve davranislar erken çocukluk döneminde gelismeye basladigindan, tüm bu yeterliklere sahip çocuklar yetistirilmesinde okul öncesi egitim kademesinden itibaren ögretmenlere önemli roller düsmektedir. Bu noktada ögretmenin yeterlikleri ön plana çikmaktadir. Çokkültürlü siniflarda etkili bir ögrenme ortami olusturabilmesi için ögretmenin kendisinin de kültürel bir varlik oldugunu ve dogup büyüdügü kültürden ne sekilde etkilendigini fark etmesi, bu dogrultuda kendi davranislarini düzenlemesi, sinifindaki çocuklarin kültürleri hakkinda bilgi sahibi olmasi, bu farkliliklara saygi göstermesi, bu farkliliklari birer firsata çevirerek ögrenme ortamini zenginlestirmesi gerekir. Ögretmen egitiminde çokkültürlü egitime iliskin konularin, derslerin, uygulamalarin olmasi ögretmen adaylarinin dikkatini konuya çekmek, bilgilerini ve deneyimlerini arttirmak açisindan önemli firsatlar sunacaktir. Ögretmenlerin çokkültürlülük ile ilgili algilarinin, bilgilerinin ortaya konulmasi, konu ile ilgili hizmet içi egitim programlarinin hazirlanmasina rehberlik edebilecektir. Ögretmenlerin çokkültürlülügü, yil boyunca programin temel unsurlarindan görüp, düzenli olarak ele almalari desteklenmelidir.
  • [ X ]
    Öğe
    Learning to support self-regulation: empowering preschool teachers through understanding by design and blended learning
    (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2024) Sarac, Seda; Ogelman, Hülya Gülay; Yurtseven, Nihal; Akgun, Ergun
    In this study, preschool teachers' self-regulation knowledge and practices were improved through a professional development program. The program was crafted using the Understanding by Design framework to facilitate the transfer of learned concepts into the classroom. A blended learning approach with synchronous and asynchronous components was used to accommodate time and location constraints. The program covered executive functions, metacognition, emotion regulation, and motivation regulation in five modules. Program effectiveness was assessed using a nested mixed-method design. The study included 68 preschool teachers from 26 Turkish cities. Pre- and post-tests were used to collect quantitative data, while electronic survey forms and focus group interviews were used to collect qualitative data. The program significantly increased teachers' use of metacognition and emotional-motivational regulation practices. Teachers' belief in children's control potential improved, resulting in significant shifts in their understanding and application of self-regulation.
  • [ X ]
    Öğe
    Okul Öncesinde Sosyal Becerilerin Ögrenmede Öz Düzenleme Düzeyini Yordayici Etkisi
    (Abdülkadir ISIK, 2023) Ogelman, Hülya Gülay; Sarac, Seda; Özbilen, Ali Emre
    Ögrenmede öz düzenleme, kisinin akademik baglamlarda düsünme süreçlerini, eylemlerini ve duygularini düzenlemesini ifade eder. Ögrenmede öz-düzenleme becerisine sahip bireyler, kendi ögrenme süreçlerini planlayabilir, hedeflerini belirleyebilir, görev sirasinda süregelen performanslarini izleyebilir ve gerektiginde kullandiklari stratejileri degistirebilirler. Ögrenmede öz düzenleme becerileri erken çocukluk döneminden itibaren gelismeye baslamaktadir. Bu gelisimde çocuklarin sosyal etkilesimleri önemli bir rol oynamaktadir. Bu dogrultuda bu arastirmanin amaci, okul öncesi dönem çocuklarinin sosyal becerilerinin ögrenmede öz düzenleme düzeyini yordayici etkilerinin incelenmesidir. Çalismanin örneklem grubunda, Sinop’un merkez ilçesinde okul öncesi egitime devam eden 5-6 yas grubundan 130 çocuk (65 kiz, 65 erkek) yer almaktadir. Arastirmada çocuklarin sosyal becerilerini ölçmek amaciyla veri Sosyal Becerileri Degerlendirme Ölçegi (4-6 Yas), ögrenmede öz düzenleme becerilerini ölçmek amaciyla Bagimsiz Ögrenme Davranislari Ölçegi (3-5) kullanilmistir. Ölçme araçlari, ögretmenler tarafindan her çocuk için ayri ayri doldurulmustur. Veriler normal dagildigi için parametrik tekniklerden Basit Dogrusal Regresyon Analizi ile bulgular degerlendirilmistir. Analiz sonuçlarina göre okul öncesi dönem çocuklarinin sosyal becerileri (kisilerarasi becerileri, kizginlik kontrolü ve degisikliklere uyum becerileri, akran baskisiyla basa çikma becerileri, sözel açiklama becerileri, kendini kontrol becerileri, amaç olusturma becerileri, dinleme becerileri, görevleri tamamlama becerileri, sonuçlari kabul etme becerileri) ile ögrenmede öz düzenleme düzeyleri arasinda istatistiksel açidan anlamli düzeyde iliski vardir. Ayrica sosyal beceriler, küçük çocuklarin ögrenmede öz düzenleme düzeyini istatistiksel açidan anlamli düzeyde yordamaktadir. Arastirmanin sonuçlari ögrenmede öz düzenleme düzeyinin gelistirilmesi için çocuklarin sosyal becerilerinin desteklenmesinin öneminin altini çizmektedir.
  • [ X ]
    Öğe
    Online practicum during pandemic: they're in the classroom but i'm online
    (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2023) Sarac, Seda; Tarhan, Betul; Ogelman, Hülya Gülay
    The study aims to reveal preschool teacher candidates' online practicum experiences during the pandemic - the teacher candidates connected to preschool classes online while the children were face-to-face with their class teachers. The participants of this phenomenological study were 18 preschool teacher candidates studying at a public university in Turkey. Data were collected via individual interviews, micro-teaching observations, and portfolios. Thematic content analysis was used for data analysis. The results showed that teacher candidates had to deal with technical problems. Still, they gained experience teaching online with young children and improved their digital skills and technological pedagogical content knowledge. They did not have the opportunity to develop teaching self-efficacy for face-to-face education. Teacher candidates especially expressed their concerns about classroom management and bonding with children.
  • [ X ]
    Öğe
    Preschool Peer Aggression Scale (Teacher Form): Validity Reliability Study
    (Ertugrul USTA, 2024) Ogelman, Hülya Gülay; Sarac, Seda; Erbay, Filiz; Kayili, Gökhan; Koyutürk Koçer, Nazife; Önder, Alev
    This study aimed to develop and establish the validity and reliability of the Preschool Peer Aggression Scale (Teacher Form) (PPAS-TF). The study employed two distinct sample groups. The scale's factor structure was established through Principal Components Analysis on the initial group, which comprised 1106 children (F=508; M=597). The second sample group, which included 551 children (F:255; M:296) was utilized to conduct Confirmatory Factor Analysis to validate the factor structure. The scale's validity was also assessed through content and external criterion validity. For content validity, a literature review and expert consultation were employed. Convenience validity was used for criterion validity. For reliability internal consistency coefficients, item-total correlation coefficients, and correlations between the factors were examined. As a result, the 28-item PPAS-TF for 4-6-year-old children was categorized into three sub-dimensions: social aggression, physical aggression, and verbal aggression. Teachers can use this form to assess aggression levels, with each sub-dimension's score indicating the extent of that specific aggression type. Higher scores in the sub-dimensions signify a greater propensity for that type of aggression. Additionally, an overall assessment can be made using the total score. The distinctiveness of the PPAS-TF arises from its development with a Turkish sample and its incorporation of three sub-dimensions.

| Sinop Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Sinop, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim