Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Karal, Muhammed A." seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 12 / 12
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    Davranışsal Müdahalelerde Sosyal Geçerlik: Müdahale Derecelendirme Profili-TR
    (2024) Unal, Neslihan Unluol; Karal, Muhammed A.
    Müdahale kabul edilebilirliği sosyal geçerliğin temel unsurlarından biri olarak görülmektedir. Müdahale kabul edilebilirliğinin yüksek düzeyde olmasının, okul temelli davranışsal müdahalelerin müdahale uygulayıcıları veya kullanıcıları tarafından doğru bir şekilde uygulanabilmesi ve kullanımının sürdürülebilmesi ile ilişkili olduğu bilinmektedir. Müdahale kabul edilebilirliğini ölçmek ve müdahale kabul edilebilirliğini etkileyen faktörleri belirleyebilmek için birçok ölçek geliştirilmesine rağmen Türkçe alanyazındaki araştırmaların sınırlı olduğu görülmektedir. Bu nedenle, bu araştırmanın amacı davranışsal müdahalelerin kabul edilebilirliğini ölçmeyi amaçlayan Intervention Rating Profile-15’i Türkçeye uyarlamak ve uyarlanan ölçeğin güvenirliğini ve geçerliğini incelemektir. Açımlayıcı faktör analizi sonuçları incelendiğinde Intervention Rating Profile-15’in Türkçe formu olan Müdahale Derecelendirme Profili-TR (MDP-TR) için %56 varyans ile açıklanan tek boyutlu bir kabul edilebilirlik faktörü tespit edilmiştir. Aynı zamanda Cronbach Alfa Güvenirlik Katsayısı, yüksek düzeyde bir iç tutarlılık göstermiştir (α=.925). Bu sebeple bu çalışma, MDP-TR'nin öngörülebilirliğinin doğrulanması ve davranış müdahalelerinin kabul edilebilirliğinin ölçülmesi bağlamında MDP-TR'nin yapı geçerliliği için ilk kanıt olarak düşünülebilir. Araştırmanın sınırlıkları ve gelecek çalışmalar için öneriler tartışılmıştır.
  • [ X ]
    Öğe
    Developing Accessible Lesson Plans with Universal Design for Learning (UDL)
    (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2022) Unluol Unal, Neslihan; Karal, Muhammed A.; Tan, Sema
    The purpose of this study was to examine the effectiveness of UDL training on general education teacher candidates' daily lesson plan writing skills. The participants were 97 teacher candidates in a general education programme. They were required to write a lesson plan before and after the three-hour UDL training. The single group pre-test- post-test design was conducted to see whether there was a change on the dependent variable. The results of this study indicated that there was a statistically significant difference between the total scores of the participants on two lesson plans from the pre-test to post-test. The UDL training was found to be successful at increasing lesson plan writing skills and creating more responsive learning environments for general education teacher candidates.
  • [ X ]
    Öğe
    Effects of video modeling on addition word-problem performance of students with autism spectrum disorder
    (Taylor & Francis Ltd, 2022) Karal, Muhammed A.; Riccomini, Paul J.; Hughes, Elizabeth M.
    Many students with autism spectrum disorder (ASD) experience academic challenges and difficulties. These struggles are especially pronounced in mathematics with students with ASD performing significantly below than their peers without disabilities on measures of mathematical performance. The current study used a single case experimental design with concurrent multiple probe across students to investigate the effects of a point-of-view video modeling (POVM) intervention on accuracy of addition with regrouping word problems. The participants were three secondary grade level students with ASD. Findings showed that each student demonstrated considerable improvement during intervention over baseline levels, and subsequently sustaining their performance through the maintenance phase. Limitations, implications for practitioners and future research directions are presented.
  • [ X ]
    Öğe
    Examining The Effect of Interactive Feedback Procedure on the Individualized Education Program (IEP) Goals
    (2022) Unal, Neslihan Unluol; Karal, Muhammed A.; Tan, Sema
    An Individualized Education Program (IEP) is essential for both assisting students to meet their needs and enabling professionals to evaluate the students’ progress. The purpose of this study was to enhance the teacher candidates’ performance of writing IEP goals and objectives by using interactive feedback procedures. Seventy-three pre-service teachers in elementary education program participated in the study. They were required to write IEP goals according to case scenarios at three different times. A two-factor analysis of variance with repeated measures was completed for the dependent variables. The results of this study indicate that there are statistically significant differences between the means at each measurement time for pretest-posttest- maintenance scores. Implementation of interactive feedback procedures is found to be successful at improving the IEP goals and objectives writing skills of the teacher candidates. Limitations and implications for practitioners are presented.
  • [ X ]
    Öğe
    İlköğretim Türkçe Ders Kitaplarında Özel Gereksinimli Bireyler
    (2022) Karal, Muhammed A.; Unal, Neslihan Unluol
    Özel gereksinimli bireylerin genel eğitim sınıflarına dâhil edilmesi sürecinde tipik gelişim gösteren akranların tutumları da kritik rol oynamaktadır. Bu yüzden çocuklara yönelik yazılan metinlerin yaşadığımız dünyayı temsil etmesi, uygun karakterlerin ve görsellerin tasviri yoluyla özgün hikâyeleri yansıtması önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı özel gereksinimli bireylerin ilköğretim Türkçe ders kitaplarında ne kadar, ne düzeyde ve nasıl yer aldığını ortaya koymaktır. Bu çalışmada 2019-2020 öğretim yılından itibaren kullanılmak üzere Millî Eğitim Bakanlığı tarafından basılmış ilkokul ve ortaokul (1. sınıf-8. sınıf) Türkçe ders kitapları incelenmiştir. Bu sebeple bu araştırma doküman analizine başvurulan, nitel veri toplama ve değerlendirme yöntemlerinin kullanıldığı nitel bir araştırmadır. Tüm kitaplarda yer alan metinlerin yaklaşık %2,3’ünü özel gereksinim ile ilgili metinler ve tüm kitaplarda yer alan görsel içeriklerin yaklaşık %3’ünü özel gereksinim ile ilgili görsel içerikler oluşturmaktadır. Araştırmanın bulguları, Türkçe kitaplarındaki özel gereksinim ile ilgili içeriklerin tüm içeriklere oranla çok düşük bir yüzdeye sahip olduğunu göstermektedir. Gelecekte atılabilecek adımlara yönelik öneriler tartışılmaktadır.
  • [ X ]
    Öğe
    Meta-Analysis of Mathematics Interventions for Learners with Autism Spectrum Disorder
    (Council Exceptional Children, 2024) Karal, Muhammed A.; Riccomini, Paul J.
    Students with autism spectrum disorder (ASD) require effective academic interventions tailored to their distinctive learning characteristics. This is especially important in mathematics since approximately a quarter of learners with ASD have a mathematics learning disability. This meta-analysis examined the effectiveness of mathematics interventions for students with ASD by synthesizing and analyzing 33 studies that met inclusion criteria. The fi ndings indicate moderate to large Tau-U single-case effect sizes (ES = .91) for the interventions. Five distinct intervention approaches were identified: fi ed: multiple representations, video modeling, schema-based instruction, drill and practice, and multiple intervention components. Furthermore, these interventions were effective across various learner characteristics, mathematical performances, settings, and implementers. The implications for research and practice are discussed.
  • [ X ]
    Öğe
    Online Community-Based Instruction (CBI) Training for Pre-Service Special Education Teachers in Turkey
    (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2022) Karal, Muhammed A.; Wolfe, Pamela S.
    The present study investigated the effects of online Community-based Instruction (CBI) training for pre-service special education teachers in Turkey. The training consisted of three knowledge modules and skill application assignments designed to be completed in 4 weeks. Results demonstrated statistically significant difference between control and treatment groups on CBI knowledge. Further, there were significant correlations between application assignment scores and post-assessment scores, as well as on time spent online and post-assessment scores. Maintenance data collected 3 months after the training showed that pre-service teacher participants' maintained their knowledge related to CBI over time. Limitations and future directions are discussed.
  • [ X ]
    Öğe
    Özel Egitim Alaninda Yayimlanmis Tek-denekli Çalismalarda Yer Alan Çizgi Grafiklerinin Incelenmesi
    (Gazi Üniversitesi, 2021) Karal, Muhammed A.
    Özel egitim alaninda en yaygin olarak kullanilan deneysel çalisma yöntemlerinden birisi tek-denekli arastirmalardir. Bu arastirmalarda bagimli degisken ve bagimsiz degisken arasindaki iliskiyi ortaya koyan çizgi grafikleri, görsel analiz yöntemi kullanilarak analiz edilmektedir. Bu analizlerin objektif bir sekilde yapilabilmesi ve karmasikliklardan dogabilecek anlasilmazliklarin önüne geçilebilmesi için belirli kalite standartlarinin takip edilmesi gerekmektedir. Bu arastirma kapsaminda özel egitim alaninda tek-denekli modellerden yararlanmis çalismalarda yer alan çizgi grafiklerinin temel yapi ve kalite özelliklerine göre gelistirilmis standartlara uygunluklari incelenmistir. Bulgular, grafiklerin olusturulma asamasinda temel yapi ve kalite özelliklerinde eksiklikler oldugunu göstermistir. Ek olarak, çizgi grafiklerindeki eksikliklerin nasil iyilestirilebilecegi ve standartlar takip edilerek nasil daha kaliteli grafiklere ve dolayisiyla hem etkili hem de tutarli görsel analizlere ulasilabileceginin alti çizilmistir.
  • [ X ]
    Öğe
    Özel Eğitim Alanında Yayımlanmış Tek-denekli Çalışmalarda Yer Alan Çizgi Grafiklerinin İncelenmesi
    (2021) Karal, Muhammed A.
    Özel eğitim alanında en yaygın olarak kullanılan deneysel çalışma yöntemlerinden birisi tek-denekli araştırmalardır. Bu araştırmalarda bağımlı değişken ve bağımsız değişken arasındaki ilişkiyi ortaya koyan çizgi grafikleri, görsel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmektedir. Bu analizlerin objektif bir şekilde yapılabilmesi ve karmaşıklıklardan doğabilecek anlaşılmazlıkların önüne geçilebilmesi için belirli kalite standartlarının takip edilmesi gerekmektedir. Bu araştırma kapsamında özel eğitim alanında tek-denekli modellerden yararlanmış çalışmalarda yer alan çizgi grafiklerinin temel yapı ve kalite özelliklerine göre geliştirilmiş standartlara uygunlukları incelenmiştir. Bulgular, grafiklerin oluşturulma aşamasında temel yapı ve kalite özelliklerinde eksiklikler olduğunu göstermiştir. Ek olarak, çizgi grafiklerindeki eksikliklerin nasıl iyileştirilebileceği ve standartlar takip edilerek nasıl daha kaliteli grafiklere ve dolayısıyla hem etkili hem de tutarlı görsel analizlere ulaşılabileceğinin altı çizilmiştir.
  • [ X ]
    Öğe
    Primary education teachers' experiences in resource rooms in Turkey: disability vs. giftedness
    (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2022) Tan, Sema; Karal, Muhammed A.; Unluol Unal, Neslihan
    The purpose of this study was to explore the primary school teachers' experiences about teaching gifted students and students with disabilities in the resource room. Thirteen teachers who work with students with disabilities and 11 teachers who work with gifted students participated in this qualitative study. The data were collected using structured interviews and semi-structured focus group interviews and analysed using content analysis. The findings indicated that the advantages and disadvantages of the resource room programmes differed for both groups of students. The teachers of both groups also expressed different advantages and disadvantages of working in the resource rooms for themselves. Some of the problems of the resource room programme were insufficient materials, inadequate facility, and unqualified personnel.
  • [ X ]
    Öğe
    Primary School Teachers' Approach to Problem Behaviour in Inclusive Classrooms in Turkey
    (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2024) Karal, Muhammed A.; Tan, Sema; Unal, Neslihan Unluol
    Managing challenging behaviour is a prominent issue in inclusive educational settings, particularly for teachers working with diverse student populations. Without early identification and intervention, these behaviours can increase in both severity and frequency, potentially impeding educational outcomes. It is therefore paramount to gain a deeper understanding of teachers' perspectives and strategies concerning these behaviours to guide effective prevention and intervention efforts. In this context, our qualitative study explored primary school teachers' perceptions and management of challenging behaviours within inclusive classrooms in Turkey. We employed thematic analysis to investigate teachers' approaches and responses to such behaviours. The findings reveal that the teachers have limited knowledge and expertise in managing problem behaviour. Future implications for practice and policy are discussed.
  • [ X ]
    Öğe
    The showcase of special education in Turkey: Guidance and research centres
    (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2022) Karal, Muhammed A.; Unal, Neslihan Unluol
    Background Identifying the students with intellectual disabilities and deciding the required services would not be sufficient without parental involvement. The purpose of this study was to understand the perspectives of the parents of students with intellectual disabilities about the Guidance and Research Centres (GRCs) and reveal the parents' experiences at the GRCs. Method In this qualitative study, unstructured interviews were conducted. Twenty-one parents who had a child with an intellectual disability were asked about their experiences during their visit to the GRCs. Content analysis with an inductive approach was used to analyse the data. Findings Most of the parents reported problems regarding educational evaluation, and communication and collaboration. The participants provided their suggestions about evaluation procedures, professionalism, and institutional practices. Conclusions The problems at the GRCs must be considered by educators and other stakeholders to better provide educational evaluation, support services, and guidance to the students and their parents.

| Sinop Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Sinop, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim