Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Bayram, Ali Turan" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 16 / 16
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    Algılanan Örgütsel Toksisite ile Turizm Gelişimiyle İlgili Algı ve Tutum Arasındaki İlişki: Sinop Örneği
    (2020) Kavlak, Hasan Tahsin; Bayram, Ali Turan
    Bu çalışmanın amacı; turizm işletmelerinde çalışan bireylerin örgüt içinde algıladıkları\rörgütsel toksisite davranışları ile turizmin gelişimiyle ilgili algı ve tutumları arasındaki\rilişkiyi ortaya koymaktır. Sinop örneği ele alınarak yürütülen bu çalışmada veri toplama\raracı olarak nicel araştırma yöntemlerinde kullanılan anket tekniği kullanılmıştır. Sinop’taki\rturizm işletmelerindeki 323 çalışandan elde edilen verilere, frekans testi, bağımsız iki örnek\rt-testi, varyans testi ve korelasyon testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda çalışanların\ralgıladıkları örgütsel toksisite davranışlarının çeşitli değişkenlere göre farklılık gösterdiği\rortaya çıkmıştır. Buna ek olarak algılanan örgütsel toksisite ile turizmin gelişimiyle ilgili\ralgı ve tutum arasında da zayıf bir negatif ilişki tespit edilmiştir.
  • [ X ]
    Öğe
    E-Hizmet Uygulamalarında Kalite Algısı, Memnuniyet ve Sadakat Tutumlarının Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi: Seyahat Acentaları Müşterileri Örneği
    (2017) Bayram, Ali Turan; Şahbaz, R. Pars
    Bu çalışma seyahat acentalarının elektronik ortamlarda sunduğu hizmetlerden yararlanan tüketicilerin e-hizmet kalitesi algısı, müşteri memnuniyeti ve müşteri sadakati tutumlarını tespit etmeyi ve bu tutumların demografik özelliklere göre farklılıklarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda çalışma kapsamında daha önce bir seyahat acentasının internet sitesi üzerinden turistik hizmet satın almış olan 492 kişiye anket uygulanmıştır. Çalışma sonuçlarında, cinsiyet ve yaş değişkeni ile müşteri memnuniyeti arasında; internetten alışveriş yapma sıklığı ile de toplam e-hizmet kalitesi ve müşteri sadakati arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir
  • [ X ]
    Öğe
    Enhancing Tourist Well-Being in Jilin Province: The Roles of Eco-Friendly Engagement and Digital Infrastructure
    (Mdpi, 2024) Huang, Tai; Fang, Chongbo; Dukhaykh, Suad; Bayram, Gul Erkol; Bayram, Ali Turan
    This study fills a research gap by examining how tourist participation, well-being, eco-friendly engagement, and digital infrastructure affect tourism results. We assessed 3692 tourists in Jilin Province, China, using structural equation modeling. We found that tourist participation is directly associated with tourist well-being, and eco-friendly engagement positively mediates tourist participation and tourist well-being. Furthermore, digital infrastructure moderates tourist participation and tourist well-being. Key findings reveal that actively participating in tourism activities considerably increases visitor well-being. Furthermore, eco-friendly behaviors and digital infrastructure may improve tourist well-being and overall experience. These findings may influence many tourist features in the Jilin Province of China. Tourism management should first provide a range of fun and engaging activities to boost tourist well-being. Second, promoting sustainable practices protects the environment and improves visitors' quality of life. Third, digital infrastructure expenditures support these activities and enhance visitor pleasure. Policymakers should prioritize sustainable tourism. They should employ digital technologies to promote sustainability and improve services. Addressing these concerns may strengthen the country's economy, sustainable development, and tourism. This study enhances tourist well-being theory by adding eco-friendly interaction, digital infrastructure, and visitor participation. It illuminates the importance of technology, sustainability, and active involvement in producing enjoyable tourist experiences.
  • [ X ]
    Öğe
    Hopelessness against desire to pursue a career in tourism: An empirical analysis of sinop university, turkey
    (Lodz University Press, 2020) Bayram, Ali Turan; Kavlak, Hasan Tahsin; Dogra, Jeet; Bayram, Gül Erkol
    The aim of this work is to demonstrate the relationship between the level of hopelessness of students in tourism education and their desire to make a career in tourism. The data was collected from bachelor-level students in Sinop, a city at the top of Turkey’s life satisfaction and happiness index, by using a survey technique. In order to describe the data collected, frequency and arithmetic mean tests were used, whereas t-tests and variance analysis were used to determine differences between variables, and correlation was used to determine the relationship. As a result of the research, it was found that there is a negative relationship between the desire to make a career in tourism and level of hopelessness amongst the students. © 2020, Lodz University Press. All rights reserved.
  • [ X ]
    Öğe
    Intention to Use Social Media Technology Among Customers
    (Springer Nature, 2022) Sak, Melike; Çetin, Yavuz; Bayram, Ali Turan; Bayram, Gül Erkol
    Today, the whole world has entered into a process of change with globalization. With globalization, it has become a very important situation to gain technological developments, sectoral competition and strategic superiority. It has become very important for businesses to be able to maintain their position in the sector and develop their businesses, as competition increases day by day. Businesses require active use of technology in order to gain an advantage over their competitors and to gain competitive advantage. With this new era, businesses will not only gain a strategic advantage over their competitors by using technological developments and knowledge capital, but will also be able to improve customer relations. Intention to use social media technology among customers is important for understanding customers’ perceptions of online commerce products and services. Social media technology includes entertainment, personalization, direction, interaction and word of mouth. Customer interaction on social media platforms aims to facilitate communication and provide emotional and informational support. If social media technologies are used actively, it positively affects customers’ perceptions of the managements. Managements use social media technologies to build customer presence and loyalty. The power of social media technologies in the field of online commerce cannot be underestimated in this era. Social media, which is frequently used by the consumer group we call the Z generation, directs the purchasing preferences of young people. In addition, consumers of different ages and cultures use social networks in their purchasing preferences. This chapter attempts to provide more theoretical contributions that expand the literature on such a topic. This chapter composes of some subtitles such as social media technologies, challenges and issues, customer relations for online commerce and customer intentions on social media. Hence, at the end of the chapter, the discussion and conclusion are described. © The Author(s), under exclusive license to Springer Nature Singapore Pte Ltd. 2022.
  • [ X ]
    Öğe
    İş Güvencesizliği, Çalışma Koşulları ve Mesleki Sosyal Statünün Mesleği Bırakma Niyeti Üzerine Etkisi
    (2020) Özçelik Bozkurt, Handan; Bayram, Ali Turan
    Bu çalışmada; turizm eğitimli otel çalışanlarının iş güvencesizliği, çalışma koşulları ve mesleki sosyal statü algılarının mesleği bırakma niyetleri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Bu amaçla, ilgili yazın taranarak değişkenlere ilişkin bilgilere yer verilmiş, değişkenler arasındaki ilişkiye yönelik saptamalar yapılmış ve araştırma modeli meydana getirilmiştir. Modeli test etmek amacıyla Antalya’daki dört ve beş yıldızlı 18 farklı otel işletmesinde 392 turizm eğitimi almış çalışanın katılım gösterdiği bir anket uygulaması yapılmıştır. Yapısal eşitlik modellemesi yoluyla değişkenlere doğrulayıcı faktör analizi ve yol analizi uygulanmıştır. Hipotezlerin test edildiği araştırma sonucunda, iş güvencesizliği ile olumsuz çalışma koşullarının mesleği bırakma niyeti üzerinde pozitif, yüksek düzeyde mesleki sosyal statü algısının ise mesleği bırakma niyeti üzerinde negatif etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda işverenlere, sektör temsilcilerine ve ülkenin ilgili yönetim birimlerine çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
  • [ X ]
    Öğe
    Perceptions of Residents Towards The Impacts of Rural Tourism in Sinop Province
    (2018) Bayram, Ali Turan; Karaçar, Ercan; Bayram, Gül Erkol
    The importance of local community in rural areas has been gained with much concern by government, researchers. Because of increasing rural tourism in global level, people also has create new job areas, increased their income and living standard. Local people’s thoughts to tourism is so important for local community and welcome tourists will be happy if tourism is done correctly. Local community’s attitudes to this tourism type has emerged to be investigated and the aim of this study is defined as a mesure of their attitude towards the local community to rural tourism. As a research method, Survey method, being One of the quantitative research method was applied to local community in Sinop province. The survey was conducted between January-April of 2017 and 297 questionnaires were included in the study. Acorrding to results; Local people thought that tourism had both negative and positive effect from the social, economical, environmental perceptives.
  • [ X ]
    Öğe
    Planlanmis Davranis Teorisi Çerçevesinde E-spor Turizmine Katilma Niyeti
    (Muharrem TUNA, 2018) Bayram, Ali Turan
    Arastirma e-spor amaçli seyahat etme niyetini planlanmis davranis teorisi kapsaminda ele almistir. Arastirmada e-spor etkinliklerine katilma amaçli seyahat etme niyeti üzerinde davranisa yönelik tutum, öznel normlar ve algilanan davranissal kontrolün ne ölçüde etkili oldugunu tespit etmek amaçlanmistir. Arastirma Ocak-Temmuz 2018 tarihleri arasinda gerçeklestirilmis ve 6 farkli çevrimiçi oyunda aktif olan 400 kisiden elde edilen bilgiler çerçevesinde gerçeklestirilmistir. Arastirmada e-spor etkinliklerine katilma amaçli seyahat etme niyetini, algilanan davranissal kontrolün güçlü bir sekilde etkiledigi tespit edilmistir. Bu sonuç davranissal niyet üzerinde katilimcilarin kendi isteklerinin en fazla etki eden unsur oldugu seklinde yorumlanabilmektedir. 
  • [ X ]
    Öğe
    Planlanmış Davranış Teorisi Çerçevesinde E-spor Turizmine Katılma Niyeti
    (2018) Bayram, Ali Turan
    Araştırma e-spor amaçlı seyahat etme niyetini planlanmış davranış teorisi kapsamında ele almıştır. Araştırmada e-spor etkinliklerinekatılma amaçlı seyahat etme niyeti üzerinde davranışa yönelik tutum, öznel normlar ve algılanan davranışsal kontrolün ne ölçüdeetkili olduğunu tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırma Ocak-Temmuz 2018 tarihleri arasında gerçekleştirilmiş ve 6 farklı çevrimiçioyunda aktif olan 400 kişiden elde edilen bilgiler çerçevesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada e-spor etkinliklerine katılma amaçlıseyahat etme niyetini, algılanan davranışsal kontrolün güçlü bir şekilde etkilediği tespit edilmiştir. Bu sonuç davranışsal niyetüzerinde katılımcıların kendi isteklerinin en fazla etki eden unsur olduğu şeklinde yorumlanabilmektedir.
  • [ X ]
    Öğe
    The Evaluation of the Hospitality Industry within Turkic Countries Regarding ISO26000 Standards
    (Bidge Yayinlari, 2019) Dinçer, Mithat Zeki; Bayram, Ali Turan; Erkol Bayram, Gül
    Today, with the influence of globalization, Management try  different strategies to protect existing situationand have a superior market share in comparison with their competitors and adaptto markets that enlarged the volume with a new innovation. The concept ofsocial responsibility, which is important for many tourism enterprises inrecent periods; aims to contribute to the sustainable development of serviceproviders.   One of the important stepsto improve the social responsibility behavior of businesses is the guidanceprojects. ISO 26000: Social Responsibility Management System, which is acceptedas one of these guidelines and determined by International StandardsOrganization (ISO) in 2010, is the first official document in agreement onsocial responsibility terms and practices. This document measures the progressof private sector and public institutions in terms of social responsibilitybehavior and helps them to think about their well-being, care about theirclients, staff, investors, business partners, government and country. It is necessary to read the ISO 26000 Social Responsibility guidelinescarefully and to put into practice urgently in order for the Turkish Worldcountries to gain the rights they deserve from the tourism market and toincrease the number of visitors and to go further than the targets reached. Forthis reason, the aim of the study is to examine the current situation of theISO 26000 standard within the Turkic countries and make suggestions on whatshould be done. By adopting the ISO 26000 Social Responsibility System, It isenvisaged that tourism enterprises will gain competitive advantage, theircorporate image and their tourist profile will be strengthened and a visibleincrease in the number of permanent tourists will be ensured; motivation,productivity and loyalty of employees will increase;  investors, sponsors and shareholders’ mindswill change positively, positive development will be ensured in communicationwith competitors, public institutions and the media. Within the scope of theresearch, the use of ISO26000 social responsibility guide standard of thetourism enterprises operating in the countries of the Turkic World is examined byusing content analysis of the web sites and some suggestions are made regardingthe results.
  • [ X ]
    Öğe
    The role of diversity management in women's empowerment in the tourism sector: The role of Turkey
    (IGI Global, 2023) Sak, Melike; Bayram, Gül Erkol; Bayram, Ali Turan
    This study aimed to develop suggestions for removing the obstacles and difficulties in front of the career development of women in the tourism sector in Turkey. In addition to this situation, suggestions will be made to remove the gender discrimination faced by women in working life and the obstacles in front of their career development. In order for women to be empowered in working life, the opportunities they need should be provided. It is thought that diversity management can create an opportunity for this to happen. It is thought that diversity management can have a significant impact on the implementation of practices that can reveal the talents and potentials of women so that they have equal rights with men. Thus, many obstacles in front of women can be removed by using diversity management. Strategies have been determined to eliminate the career barriers of women and suggestions and strategies have been tried to be developed to overcome the obstacles in front of women working in the sector. © 2023, IGI Global. All rights reserved.
  • [ X ]
    Öğe
    The role of movies/TV series in building country/ city/destination brands
    (IGI Global, 2016) Şahbaz, Ramazan Pars; Bayram, Ali Turan
    TV series and movies which have become one of the most effective media tools, has a fairly determinative power on perceptions, opinions, reactions, and behaviours. The effect of movies and TV series on destination advertising can be appeared as informing, offering a perspective for the spectator, creating an image and directing the image. The places where the film is located in or the places that are told in the film take place relatedly in the spectators' minds. Accordingly, a destination can obtain an image and become a brand by presenting in a film or locating in a film. In that sense, this part is important in terms of analysing the role of TV series and movies on promotion of country and building a destination image, stressing that the power should be used to create an image about the region where is located or told in the film or to change the current image in individuals' minds by destinations efficiently. This part mainly inclines on these points and the subject will be analysed profoundly. © 2017, IGI Global. All rights reserved.
  • [ X ]
    Öğe
    The role of movies/tv series in building country/city/destination brands
    (IGI Global, 2018) Sahbaz, Ramazan Pars; Bayram, Ali Turan
    TV series and movies which have become one of the most effective media tools, has a fairly determinative power on perceptions, opinions, reactions, and behaviours. The effect of movies and TV series on destination advertising can be appeared as informing, offering a perspective for the spectator, creating an image and directing the image. The places where the film is located in or the places that are told in the film take place relatedly in the spectators’ minds. Accordingly, a destination can obtain an image and become a brand by presenting in a film or locating in a film. In that sense, this part is important in terms of analysing the role of TV series and movies on promotion of country and building a destination image, stressing that the power should be used to create an image about the region where is located or told in the film or to change the current image in individuals’ minds by destinations efficiently. This part mainly inclines on these points and the subject will be analysed profoundly. © 2019, IGI Global.
  • [ X ]
    Öğe
    The Role of Women Entrepreneurs on Family Businesses in Turkey
    (Springer Nature, 2023) Bayram, Gül Erkol; Bayar, Sinan Baran; Bayram, Ali Turan
    The aim of the study is to determine the current situation of women entrepreneurs running family businesses in Turkey. In this context, the current situation, problems, and future expectations of women entrepreneurs in Turkey are discussed according to the document analysis technique, one of the qualitative research methods. Related literature and relevant statistics were reviewed. The study area consists of 3 main titles: Characteristics of female women entrepreneurs in tourism industry, women entrepreneurs in family businesses; the example of Turkey, and the third title is women entrepreneurs in family businesses: the example of Turkey women entrepreneurs in family businesses: the example of Turkey. According to the results, it is seen that women entrepreneurs in Turkey have some problems in running a family business, but these problems have been partially resolved with various government incentives and supports. Since the women entrepreneurs running a family business in the case of Turkey has not been discussed before, the study is meaningful and unique. One of the limitations of the study is that it is designed for the sample of Turkey and consists of women entrepreneurs running a family business. © 2023, The Author(s), under exclusive license to Springer Nature Switzerland AG.
  • [ X ]
    Öğe
    Turizm Öğrencilerinin Endüstri 4.0 Kavramsal Farkındalık Düzeyleri ve Teknoloji Kullanım Alışkanlıkları Arasındaki İlişki*
    (2021) Arıkan, Ersin; Bayram, Ali Turan; Kavlak, Hasan Tahsin; Bayram, Gül Erkol
    Endüstri 4.0 kavramı son yıllarda üretim ve pazarlama anlayışı temelinde hız, verimlilik, maliyet ve\rinovasyon odaklı süratle gelişen teknolojilerle yeni bir yaklaşım olarak değerlendirilmektedir (Soylu, 2018).\rBu kapsamda değerlendirildiğinde Endüstri 4.0 ile ilgili bilgi ve farkındalık düzeyinin tespit edilmesi ve\rgeliştirilmesi gelişen teknolojinin izlenmesi açısından önemlidir. Bağlamda söz konusu bu çalışmanın\ramacı, turizm öğrencilerinin Endüstri 4.0 kavramsal farkındalık düzeyleri ile teknoloji kullanım\ralışkanlıkları arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmaktır. Bu çalışmada veriler 2019-2020 eğitim öğretim yılında\rSinop Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu’nda anket tekniği kullanılarak\rtoplanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız iki örnek t-testi, varyans analizi ve korelasyon analizi\rkullanılmıştır. Araştırma neticesinde, araştırmaya katılan öğrencilerin Endüstri 4.0 kavramsal farkındalık\rdüzeylerinin ve teknoloji kullanım alışkanlıklarının çeşitli değişkenler açısından farklılık gösterdiği tespit\redilmiştir. Buna ek olarak araştırmaya katılan öğrencilerin Endüstri 4.0 kavramsal farkındalık düzeyleri ile\rteknoloji kullanım alışkanlıkları arasında da pozitif yönlü bir ilişki saptanmıştır.\r* Bu çalışma MTCON'20 Kıtalararası Turizm Yönetimi Konferansı’nda bildiri olarak sunulan “Turizm\rÖğrencilerinin Endüstri 4.0 Kavramsal Farkındalık Düzeylerini ve Teknoloji Kullanım Alışkanlıklarını\rBelirlemeye Yönelik Bir Araştırma” adlı çalışmanın genişletilmiş halidir.
  • [ X ]
    Öğe
    TÜRK TURIZM ALAN YAZININDA KADINLAR ÜZERINE YAPILAN ÇALISMALARIN BIBLIYOMETRIK ANALIZI BIBLIOMETRIC ANALYSIS OF WOMEN STUDIES ON TURKISH TOURISM LITERATURE
    (Toleyis Sendikasi, 2019) Bayram, Ali Turan
    Bir alana yönelik arastirmalarin niteliklerini bazi parametrelerle inceleyen bir yöntem olanbibliometrik analizin turizm alanyazininda giderek artis gösterdirdigi görülmektedir. Literatürincelendiginde ise turizm sektöründe kadin kavrami oldukça güncel ve önemli olmasinakarsin yeterli sayida arastirmanin bulunmadigi tespit edilmistir. Bu perspektiften arastirmaninamaci; Türk turizm alan yazininda “Kadin” anahtar kelimesi ile yayimlanan çalismalarinbibliometrik açidan incelenmesidir. YÖK Akademik sisteminde Sosyal, Beseri ve IdariBilimler Temel Alani’nda Turizm Bilim Alani kisitlamasi ile “Kadin” anahtar kelimesitaranmis ve 46 adet makaleye ulasilmistir. Arastirmaya uygun 26 adet makale farkli kriterlerdogrultusunda incelemeye tabi tutulmustur. Arastirma sonucunda kadin anahtar kelimesi ilehazirlanan çalismalarin; çogunlukla girisimcilik ve is yasami konularinda yogunlastigi tespitedilmistir.

| Sinop Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Sinop, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim