Makale Koeksiyonu

Permanent URI for this collection

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 5
  • Item
    EXISTING CRITERIA DETERMINING COURSE QUALITY IN DISTANCE EDUCATION
    (The Online Journal of Quality in Higher Education, 2017) Gülay EKREN
    Today, while governments mostly focus on indicators such as productivity, cost-effectiveness, social satisfaction, and accountability as quality indicators, higher education institutions take into account fundamental indicators such as student output, learning, and teaching processes, student and staff support, assessment, evaluation, and resources. These fundamental indicators can be varied institutional-based, program-based or course-based. In the context of higher education, quality assurance of distance education actually requires different quality indicators and different regulations from traditional higher education. On the other hand, quality assurance in distance education is more debated than traditional education. Currently, people do not trust the quality of distance education. Therefore, initiatives to increase the quality of distance education may be increased assurance in distance education. The aim of this study is to examine the studies which provide criteria to evaluate online courses for creating or improving quality standards in online environments in the context of higher education and also to make a descriptive analysis by presenting differences and similarities between the course quality measures of these studies. This study is expected to guide the online course developers, faculty, and administration of higher education institutions to improve or to redefine the quality of their proposed online courses.
  • Item
    USING THE REVISED BLOOM TAXONOMY IN DESIGNING LEARNING WITH MOBILE APPS
    (Glokalde, 2017) Gülay EKREN; Nilgün ÖZDAMAR KESKİN
    Mobile learning has been reshaping the mobile applications and requesting a different pedagogy. Therefore, the applications designed for mobile learning are expected to be compatible with the desired skills in learning objectives and learning outcomes. It is recommended to determine learning objectives and learning outcomes that support appropriate pedagogy for mobile learning while designing an application. In this study, the use of the revised Bloom Taxonomy in designing mobile learning applications was evaluated in terms of cognitive processes and learning outcomes for the realization of effective learning. Besides, the benefits of revised Bloom Taxonomy are evaluated on issues such as analyzing the objectives of the syllabus or a curriculum, the classification of learning activities according to the learning objectives, the recognition of the relationship between assessment and learning/teaching activities. This study also introduces a few alternative models apart from revised Bloom’s Taxonomy and presents some discussions about these models. Then, a range of mobile applications has been suggested for open and distance learners.
  • Item
    Mobil iletişim teknolojilerindeki gelişmeler ve mobil öğrenme
    (Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2017) Gülay EKREN; Mehmet Kesim
    Mobil cihazlara küresel erişimin mümkün olması mobil öğrenmeye olan ilgiyi arttırmaktadır. 1970’lerden günümüze gelişmekte olan mobil cihazlar dinamik bir yapıda olduğundan mobil öğrenmeye dâhil edilebilecek kişisel elektronik cihazlara her geçen gün yenileri eklenmektedir. Bu cihazların yanı sıra bu cihazların ilişkili oldukları mobil teknolojiler de mobil öğrenme açısından önemli görülmektedir. Mobil kullanıcılar kullandıkları mobil cihazlar için farklı servis hizmetleri satın almaktadır. Alınan servis hizmetinin tipine göre mobil cihazlarda kullanılan ağ teknolojileri ve buna bağlı olarak birçok özellik cihazdan cihaza değişkenlik göstermektedir. Bu çalışmada mobil teknolojilerdeki teknik sınırlılıkların mobil öğrenme deneyimlerinin geliştirilmesine olan etkisi tartışılmış, mobil öğrenmeyi desteklediği öngörülen mobil teknolojiler incelenerek sağlıklı bir mobil öğrenmenin gerçekleşebilmesi için gerekli teknolojiler ve bu teknolojilerdeki gelişmelerin mobil öğrenmeye sağlayabileceği katkılar değerlendirilmiştir.
  • Item
    Yükseköğrenim düzeyinde uzaktan eğitimde “açıklık” kavramına yönelik içerik analizi
    (Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2018) Gülay EKREN; Evrim GENÇ KUMTEPE
    Son yıllarda yükseköğrenimde açıklık üzerine yapılan çalışmalarda daha çok uzaktan eğitimde açıklığın önemine vurgu yapılmaktadır. Araştırmalarda özellikle açık erişim, açık eğitsel kaynaklar, kitlesel açık çevrimiçi dersler gibi popüler konulara yer verilmektedir. Bu çalışmada uzaktan eğitim alanında yapılan araştırmalarda açıklık kavramı incelenmiştir. Bu amaçla uluslararası hakemli sekiz uzaktan eğitim dergisinin (AJDE, AsianJDE, DE, EURODL, IJEDE, IRRODL, OL, TOJDE) gözünden açıklık incelenmiştir. Bu kapsamda bu dergilerin arşivlerinden seçilen 372 makale üzerinde içerik analizi yapılmıştır. Yükseköğrenim düzeyinde açıklıkla ilgili konularda hangi çalışmaların yapıldığı, bu çalışmaların hangi temalarda yoğunlaştığı, yıllara göre nasıl değişim gösterdiği ve çalışmalarda hangi araştırma yöntemlerinin kullanıldığı gibi sorulara yanıt aranmıştır. Elde edilen bulgulara göre söz konusu dergilerde belirtilen yıllarda yayınlanan açıklıkla ilgili çalışmalar daha çok açık ve uzaktan öğrenme, kitlesel çevrimiçi açık dersler (MOOC), açık eğitsel kaynaklar, açık üniversitelerde eğitim ve uygulamalar, eğitimde açıklık ve erişilebilirlik, açık öğrenme gibi temalarda yoğunlaşmaktadır. Araştırma alanı olarak ise daha çok eğitim teknolojisi, yönetim ve organizasyon, öğrenenlerin belirleyici özellikleri ve öğretim tasarımı alanlarında çalışmalar yapılmıştır.
  • Item
    The Role of Volunteered Geographic Information Applications in Disaster Management
    (Int. Arch. Photogramm. Remote Sens. Spatial Inf. Sci., 2018) Sevinç, Hacer Kübra; Karaş, İsmail Rakıp
    In times of crisis, it is a priority to get help as soon as possible and any kind of help can be accepted. Especially, all kinds of support by volunteers, is a great help in crisis resolution. Crisis locations can be developed or less developed regions. It is sometimes difficult to reach help and support in less developed regions. To create Geographic data, which is an important requirement in crisis situations, is time-consuming and costly when attempted to be produced by conventional methods. When the data is produced by volunteers, it is faster and less costly because experts try to reach and support the region. Volunteered Geographic Information (VGI) is spatial data that has been contributed for free by volunteers. In our work, that is review, the examples of Volunteered Geographic Information applications in crisis management will be shown on the poster.