Yazar "Yesilyurt, Türkan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Âsik Bir Flâneur Olarak Kaptan(Yusuf ÇETIN, 2020) Yesilyurt, TürkanAttilâ Ilhan’in “Kaptan” adli siiri Walter Benjamin’in önemli kavramlarindan biri olan Flâneur baglaminda tahlil edilmistir. Flâneur, yaya dolasirken çevre izlenimleriyle düsünce üreten kisi anlaminda kullanilir. Attilâ Ilhan’in ayni adli siirindeki Kaptan, bir Flâneur olarak Paris’i gezip dolasir. Cadde onun için bir konuttur. Burada mekânlara, olaylara, durumlara ve kisilere bakinir. Kaptan, bir Flâneur gibi bilinmeyen ve yalitilmis bir kisidir. O, görünüste tembelken gerçekte uyaniktir. Bu nedenle Kaptan, isligiyla caz havalarini çalan siyahinin sevdigi kadina âsik oldugunun farkindadir. Bir Flânuer olan Kaptan; Luxembourg Gari, Saint-Michel Bulvari, Wagram Meydani, Saint-Jacques Kulesi ve Seine Nehri’ni dolasirken birçok serüven yasar. Ne var ki, Kaptan kalabaliklar içinde terk edilmis biridir. Flâneur’ün mekânsal fantazmagorileri vardir. Kaptan için de Malgas halkinin birkaç yüzyil onun hikâyesini anlatacak olmasi bir fantazma, bir hayaldir. Sanat ve edebiyat çevrelerine mensup olan, siir yazan, bir bohem olan Kaptan, ayni zamanda bir âsiktir. Ne ki; kör, dilenci, rezil olmayi âsik olmaya tercih etmektedir. Çünkü ask onun için kahredicidir. Bu askla savunma mekanizmalari gelistirerek bas etmeye çabalar. Attilâ Ilhan, birkaç kez gittigi bir süre yasadigi Paris’te edindigi tecrübelerini bir Flâneur olarak Paris’te gezip dolasan poetik bene yansitmistir. O, bu siirinde Flânuer’ü Flânuer yapan özelliklere âsikligi eklemistir. Walter Benyamin’in Flâneur’ü daha çok gözlem yaparken, Attila Ilhan’in Flâneur’ü daha çok gönülden bakar.Öğe BIR ANI YAZARI OLARAK IPEK ONGUN AS A MEMOIR WRITER IPEK ONGUN(Asos Egitim Bilisim Danismanlik San. Tic. Ltd. Sti., 2018) Yesilyurt, TürkanAni günlük, mektup, gezi yazisi gibi otobiyografik bir anlatim türüdür. Türk edebiyatinda ani türünün yeterince gelismedigi kanisi yaygindir. Bu türde erkek yazarlar kadin yazarlara göre daha etkindir. Ani yazma nedenleri arasinda kendini tanitmadan gelecek nesillere ders vermeye birçok sebep sayilabilir. Ani inandiriciligi konusunda süphe uyandiran bir türdür. Birçok örnek anilarin çogunlukla zor zamanlarda yazildigini gösterir. Ipek Ongun, Anlat Anneanne adli kitabinda anilarini paylasir. Ongun, erkek yazarlarin etkin oldugu ani edebiyatinda kadin bakis açisi ve duyarligiyla yazar. Ilk Gençlik Edebiyati’nin temsilcisi olarak gençlere hayat dersleri verir. Bu baglamda çagdas bir egitimin öneminin altini çizer. Ongun, bu türde yazma nedenini ani defterini bir dost olarak görmesine baglar. Ani inandiricilik bakimindan süphe uyandiran bir türdür. Ancak zarif ve sevecen bir anneannenin anilarinin inandiriciligini sorgulamak sik kaçmaz. Yazarin Anlat Anneane’si kendini gerçeklestirmis bir bireyin sansli hayati olarak da okunabilir.Öğe Halit Ziya Usakligil'in "Aska Dair" Adli Hikâyesini Empati (Duygudaslik) Kurami Baglaminda Çözümleme Denemesi(Yusuf ÇETIN, 2019) Yesilyurt, TürkanOkur merkezli Empati (Duygudaslik) Kurami, Theodor Lippstarafindan kurulmustur. Lipps’e göre empati; bir insanin, kendisinikarsisindaki bir nesneye, örnegin bir sanat eserine, yansitmasi, kendini onuniçinde hissetmesi ve bu yolla o nesneyi özümseyerek anlamasi sürecidir. Lipps,1897 yilindan sonraki çalismalarinda nesnelerin yani sira insanlarinalgilanmasi sirasinda da “einfühlung”un ortaya çikabileceginden bahsetmistir.Bu yazida Halit Ziya Usakligil’in “Aska Dair” adli hikâyesinin kahramani HafizNevzat Efendi’nin hasta bir kadina duydugu ask, daha dogrusu Platonik ask,tahlil edilmistir. Bu tahlil için Empati Kurami’na yaslanilmistir. HafizEfendi, askini, duygularini söze dökmeden, kadinla fiziksel bir yakinlikkurmadan “saf ask” olarak yasar. Hafiz sevdigi kadinla empati kurarak onu içinealir, özümser. Daha dogrusu kendi yerine onu ikame etmis gibidir. Hafiz,kendisi tarafindan sevildiginden haberi bile olmayan hasta kadinla gönlünde birve birliktedir. Ne var ki, hislerini yalnizca okudugu ezanlara ve gazellereyansitir. Kadinin köyden ayrilisi üzerine sevdigi kadinin varliginda kendinieriten Hafiz Efendi, intihar eder.Öğe HALK EDEBIYATINDAKI AT MOTIFININ ÖMER SEYFETTIN'IN “AT” ADLI ÖYKÜSÜNE YANSIMALARI(Hatem TÜRK, 2020) Yesilyurt, TürkanÖmer Seyfettin'in "At" adli öyküsünü Türk mitolojisinde, destanlarinda, halk hikâyelerinde, halk siirlerinde, masallarinda, atasözleri ve deyimlerinde silinmez izleri bulunan at motifi üzerine kurmasi oldukça anlamlidir. "Millî edebiyat" anlayisi içinde hareket eden edebiyatçilar, Türk halk kültürünü edebiyatin temel kaynaklarindan biri olarak kabul etmistir. Ömer Seyfettin de halk edebiyatindaki at motifinden yararlanarak "Türklük bilinci"ni idrak etmis bir öykü kisisi yarattir. Atin Türklerin hayatinda önemli bir yere sahip oldugu bilinen bir gerçektir. Bu bakimdan binicinin at araciligiyla millî duygularinin cosmasi bosuna degildir. Ayrica akilli ve erdemli binici ile duyarli ve tecrübeli at arasindaki paralellik dikkate degerdir. At, somut anlamda binicisini kasabaya ulastirirken, soyut manada onun millî duygularini uyandirir.Öğe MELIH CEVDET ANDAY’IN ÖLÜMSÜZLÜK ARDINDA GILGAMIS BASLIKLI SIIRLERINDE KAHRAMANIN SONSUZ YOLCULUGU(Ankara Üniversitesi, 2022) Yesilyurt, TürkanMelih Cevdet Anday’in Ölümsüzlük Ardinda Gilgamis adli siir kitabi üç bölümden olusmaktadir: “Yaz Sonu Siirleri”, “Ögle Uykusundan Uyanirken Çiftlikteki Gece” ve “Ölümsüzlük Ardinda Gilgamis”. Kitapla ayni ada sahip bu son bölümde dört siir vardir: “Günese Yakari”, “Uygar ile Yabanil”, “Orman ile Düzen” ve “Ölüm ile Ölümsüzlük”. Bu dört siir; kahramanin sonsuz yolculugu, yola çikis, erginleme, dönüs baglaminda irdelenmistir. Ayrilis, kahramana yolculuk çagrisidir. Erginleme, kahramanin geçmesi gereken sinavlardir. Dönüs ise sinavlari asan ve aydinlanan kahramanin ayrildigi yere dönüsüdür. Gilgamis; tarim, hayvancilik ve ticaret sayesinde bollugun, bereketin yasandigi; çevresine yapilmis duvarla halkinin düsmanlardan korundugu Uruk sehrinin kralidir. Ayrica sedir ormanlarinin bekçisi canavari, arkadasi Enkidu ile birlikte öldüren kahramandir. Gilgamis, dostu Enkidu’nun ölümü üzerine ölüm korkusuna kapilir. Sonsuzluk arayisina girer. Bunun için kendisine ölümsüzlük verilmis olan Utnapistim’i arayip bulur. Ancak bu yolda basindan birçok macera geçer. Gilgamis, Uruk’a erginlenmis olarak geri döner. O, yasadigi tecrübeler sonucunda degismis ve dönüsmüstür. Cahillik döneminden aydinlanma dönemine geçmistir.Öğe THE MEMORY OF THE WOMAN IN THE PAINTING(Ahmet TANYILDIZ, 2022) Yesilyurt, TürkanAhmet Muhip Diranas, who stands out with his poet identity, also has works in the theater genre. Dranas' play Shadows is the drama of an old Father. Apart from Father, there are Mother, Son, Daughter, Fiancee, Neighbor, Woman in Pomegranate Flower Dress, Young Man, Doctor, Butler, Servant. The Father's bond with memories is stronger than with reality. For this reason, the game has been analyzed in the context of memories. The father is a person who has entered the path of old age. He took refuge in his memories because he was not satisfied with the life he lived. At the center of her memories is the Woman in Pomegranate Flower Dress. He connects to the past and life with his portrait in the painting. The Woman Dressed in Pomegranate Flower points to thirty-five years ago. The woman still stands in the painting as a young and beautiful young girl. In fact, the Father is also in the past. Because the Woman Dressed in Pomegranate Flower is to represent the love that was left incomplete. It is in vain that he tries to fill this deficiency with the memory of the woman. The object of desire that creates the deficiency is the woman herself. In this respect, the painting with the portrait of the Woman Dressed in the Pomegranate Flower is not an object. Table; It is like a living being that comes between Father and Mother, Son and Daughter. It is the unforgettable memory that makes the house uncanny.