Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Tomul, Ekber" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    ÖĞRETMENLERİN SANAL GERÇEKLİK KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARININ İNCELENMESİ
    (2023) Değirmenci, Adile; Almış, Selman; Tomul, Ekber
    Bu çalışmanın amacı; öğretmenlerin sanal gerçeklik kavramına yönelik algılarını ürettikleri metaforlar yardımı ile ortaya çıkartmaktır. Bu amaçla katılımcılardan “sanal gerçeklik” kavramına ilişkin metaforlar üretmeleri istenmiştir. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu farklı branşlardan oluşan 79’u kadın, 55’i erkek olmak üzere toplam 134 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından oluşturulan metafor formu kullanılmıştır. Öğretmenlerden gerek mail gerek telefon gerekse yüz yüze yapılan görüşmelerden elde edilen verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Verilerin analiz süreci; metaforların adlandırılması, metaforların ayıklanması, kategori geliştirme, geçerlik ve güvenirliği sağlama ve son olarak verileri bilgisayar ortamına aktarma olmak üzere beş aşamada gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde nitel veri analiz programlarından Maxqda 20 programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; öğretmenler tarafından üretilen sanal gerçekliğe yönelik 49 tane farklı metafor imgesi elde edilmiştir. Öğretmenlerin sanal gerçekliğe ilişkin kullanmış oldukları metaforlar sanrı, içerik, soyut ve somut kavramlar eşliğinde ele alınırken aynı zamanda bu metaforlar öğretmenlerin eğitim düzeyi, cinsiyet, kıdem yılı ve medeni durum değişkenleri açısından ele alınmıştır. Çalışma sonucunda öğretmenlerin sanal gerçeklik kavramına ilişkin ürettikleri metaforların hem olumlu hem de olumsuz çağrışımlar üzerine temellendirildiği sonucuna ulaşılmıştır.
  • [ X ]
    Öğe
    The moderation effect of economic, social and cultural status on mediating role of adaptability and intercultural sensitivity in the relationship between self-efficacy and attitudes towards immigrants in Türkiye
    (Springer, 2024) Tomul, Ekber; Taslidere, Erdal; Almis, Selman; Acil, Esin
    This study was conducted to explore whether and how 15-year-old students' economic, social and cultural status (ESCS), which is the indicator of the socio-economic status, moderate the mediating role of adaptability and intercultural sensitivity in the link between self-efficacy and attitudes towards immigrants in Turkiye. The study aimed to answer several research questions, including whether the intercultural sensitivity and adaptability mediate the relationship between self-efficacy and attitudes towards immigrants, and whether the students' level of the ESCS moderates these effects. The study utilized data from PISA conducted in 2018 and involved 6890 participants from 186 schools in Turkiye. Missing values and outliers in the data set were removed, and data of 6569 15-year-old students were analyzed. Before Conditional Process Analysis, regression assumptions were checked and no problems were observed. The Conditional Process Analysis was conducted to determine the direct and indirect effects of students' self-efficacy on their attitudes towards immigrants through the intercultural sensitivity and adaptability with the condition that no mediator causally influences another. The study found that self-efficacy was a significant predictor of the intercultural sensitivity, adaptability, and attitudes towards immigrants. The results of the mediation analyses showed that both the intercultural sensitivity and adaptability partially mediated the relationship between the self-efficacy and attitudes towards immigrants. Notably, the indirect effect through the intercultural sensitivity was larger than that of through adaptability, indicating that intercultural sensitivity plays a stronger mediating role in this relationship. The conditional effects of the self-efficacy on intercultural sensitivity, adaptability and attitudes towards immigrants varied depending on the level of the ESCS. The conditional direct effect of the self-efficacy on attitudes towards immigrants was significant for all levels of the ESCS, with the effect being strongest for individuals with relatively low ESCS and weakest for individuals with relatively high ESCS. The results also showed that students' ESCS moderated the indirect effect of the self-efficacy on attitudes towards immigrants through the intercultural sensitivity and adaptability. This means that the relationship between self-efficacy and attitudes towards immigrants was not only mediated by intercultural sensitivity and adaptability, but also influenced by the level of the ESCS. Therefore, findings of the study suggest that the relationship between self-efficacy, the ESCS, intercultural sensitivity, adaptability, and attitudes towards immigrants is complex and multifaceted, and that it may depend on various contextual and individual factors.

| Sinop Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Sinop, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim