Yazar "Sermet, Sevim Karabela" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bir Anket Isiginda Son Dönem Osmanli Aydinlarinin Bakisiyla Karma Egitim(Yusuf ÇETIN, 2019) Sermet, Sevim KarabelaAnket,mülakat, söylesi, röportaj bilinçle yahut bilinç disi birbirinin yerinekullanilan edebî türler olarak karsimiza çikmaktadir. Bunun sebebi bu türlerinhepsinin temelinde muhataba soru yöneltilmesi olmalidir. Birbirinin yerine dekullanilabilen bu terimlerden bilimsel alanlara en çok yaklasan terim, anketterimidir. Bunun sonucu olarak anket ayni zamanda bütün bilimsel disiplinlerde ortakolarak kullanilabilen bir terim olarak belirginlesir.Anket, diger bilimsel disiplinler disinda edebiyat bilimi alaninda da önemli birbilgilendirme ve sezdirme araci olarak varligini sürdürmektedir. Kapsama alaniaçisindan daha genis ve bütün bilimsel alanlarda kullanilabilen anket türününTürk edebiyatina girisi ve kullanilisi da diger edebî türler gibi Tanzimat dönemineaittir. Anket türüne baslangiçta aydinlarin yaklasimi mesafeli olmus, sorulansorulara tereddütle cevap verilmis, hatta zaman zaman cevap vermektenkaçinilmis ancak zamanla anket türü özellikle süreli yayinlarin sayfalarinaçesitlilik ve zenginlik katmistir. Türkedebiyatina anket türünün edebî bir tür olarak girisi ve kullaniminda süreliyayinlarin hizmeti büyüktür. Baslangiçta süreli yayinlarda ragbet bulananketler genellikle anket yapilan sanatçilarin eserlerine yansimayan ve okurun ilgisiniçekecek sorulardan olusmaktadir. Bu anketleredebiyat arastirmalarina katki saglamalari sebebiyle de önemlidir. 6 Mart 1919– 25 Kanun-i Evvel 1919 tarihleri arasinda 17 sayi yayin hayatini sürdüren Büyük Mecmua’da yayimlanan anketlerkamuoyu ilgisi gözetilerek yapilmis sosyal, siyasi, dinî, pedagojik ve edebî içeriklianketlerdir. Derginin yayimlandigi yillarda yasayan sanatkârlar ve aydinlarayöneltilen sorulara verilen cevaplar dönemin sosyal, siyasi, dinî, pedagojik, edebîpanaromasini içerir ve bu alanlara dair sanatçilarin begenilerini ve kabulleriniyansitir. Bu çalismada Büyük Mecmua’dadönemin aydin/yazarlariyla yapilan karma egitim içerikli anketdegerlendirilecektir.IN THE LIGHT OF A QUESTIONNAIRE,MIXED EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF RECENT OTTOMAN INTELLECTUALS.AbstractQuestionnaires,interviews, chatting, reportage appear as literary genres that are usedinterchangeably with the conscious or unconscious. The reason for this must bethe question of addressing the interlocutor on the basis of all these species.Of these terms, which can also be used interchangeably, the term most closelyapproaching scientific fields is the survey term. As a result, thequestionnaire also becomes evident as a term that can be used in common in allscientific disciplines.Inaddition to other scientific disciplines, the survey continues to exist as animportant information and sensing tool in the field of literature. Like theother literary genres, the introduction and use of the survey type, which iswider in terms of coverage and can be used in all scientific fields, belongs tothe Tanzimat period. Initially, the approach of intellectuals to the type ofquestionnaire has been distant, questions have been answered with hesitation,and even from time to time the answer has been avoided, but over time the typeof survey has added diversity and richness to the pages of periodicals.Periodicalshave a great service in the introduction and use of questionnaire as a literarygenre in Turkish literature. Initially, the surveys, which are in demand inperiodicals, generally consist of questions that are not reflected in the worksof the artists surveyed and will attract the interest of the reader. Thesesurveys are also important because they contribute to literature research. Thesurveys which were published in BüyükMecmua between 17 March 1919 and 25 December 1919 are social, political,religious, pedagogical and literary surveys. The answers to the questionsdirected to the artists and intellectuals living in the years that the journalwas published include the social, political, religious, pedagogical andliterary panorama of the period and reflect the appreciation and acceptance ofthe artists in these fields. In this study, a mixed education survey conductedwith intellectuals / writers of the period will be evaluated.Öğe HALIT ZIYA AND MUSIC(Akademisyenler Birligi Dernegi, 2019) Sermet, Sevim KarabelaThe period of Servet-i Fünun was a period in which the works of artwith an artistic style were brought to the fore. In these works, it is seenthat Western aesthetics are tried to be created. The artists of this periodwere also interested in other branches of fine arts and also focused theirattention on the work of art. Music and painting take the first place among thevarious fields of fine arts that offer important building materials toliterature. In this context, painting and music constitute one of the mostimportant elements of Servet-i Fünun period works. Servet-i Fünun, which has anaesthetized language, has not only entered the repertoire of generation as aconcept or theme, but has also been an element that determines their style.Tevfik Fikret / Cenap Sahabettin and Halit Ziya / Mehmet Rauf, whocame to the forefront in poetry with the widespread conviction of literaryhistories of Servet-i Fünun period, were also interested in fine arts,especially painting and music branches. However, this curiosity of painting andmusic, which is not only in the dimension of interest, forms the background oftheir works. Halit Ziya, whose name has been integrated with the novel genre inTurkish literature and has maintained this domination alone until today, writesabout art besides fiction texts. However, Halit Ziya's art writings are not aspopular as his novels. The power of his novels overshadows his criticism. Thesubject of this research is the place of music in Halit Ziya's works other thanfiction texts and his approach to fine arts based on his views on music.Öğe Hans Dernschwam’in Istanbul ve Anadolu’ya Seyahat Günlügü’nde Amasya'da Osmanli Kültürel Dokusu ve Insan Algisi(Bartin Üniversitesi, 2017) Sermet, Sevim KarabelaGünümüzde bir ilim dali olarak kabul edilenimgebilim imge ve önyargi arastirmalarini konu alir. Imgebilimin insanibilimler içindeki yeri önemlidir. Bu çalismada Alman seyyah Hans Dernschwam’in16. yüzyilda olusturmus oldugu “Istanbulve Anadolu Seyahat Günlügü”ndeki Amasya atmosferinde ve cografyasindaOsmanli/Türk varligina dair imgeler ve önyargilar degerlendirilecektir.XVI. yüzyil ortalarinda Türkiye'ye gelen HansDernschwam (1494-1568) 'in günlük biçiminde yazdigi seyahatnamesi büyük birdeger tasimaktadir ve Anadolu cografyasinda Osmanli izlerini takip edenler içinmuazzam ölçüde malzeme içermektedir. Seyahatnameler insan ruhunu içindehapseden, içinde insanin hikâyesini de barindiran eserlerdir. Hikâyesi olan bueserler ayni zamanda devrin psikoloji haritasini da çizer. Iste eserin asil kiymeti de bu noktadabelirginlesmektedir. Yabancinin objektifi ile Osmanlinin en ihtisamli dönemindeAmasya’nin sunumu enteresandir. Eser,Avrupa‘daki Osmanli algisi ile ilgili önemli ipuçlari içermektedir. Buipuçlarindan hareketle genel yargilara varmak mümkün görünmektedir.