Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Demirel, H. Gamze" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    ÂŞIĞIN ANLAM ARAYIŞINDA VE AŞKIN GELİŞİM SÜRECİNDE GÖZÜN VE BAKIŞIN ETKİLERİNE DAİR BİR DEĞERLENDİRME
    (2021) Demirel, H. Gamze
    Klasik Türk şiirinde sevgilinin güzellik unsurları arasında en çok söz konusuedilen yüzü ve özellikle de gözleri ve bakışlarıdır. Onun gözleri ve bakışları biranda bin kişiyi yaralayabilecek ya da öldürebilecek bir güce sahiptir. Bu bakımdanda daha çok hançer, kılıç, ok gibi kesici ve delici aletlere yada cellada, kâtilebenzetilir. Bu makalede hedeflenen ise klâsik Türk şiirinde sıkça işlenen sevgiliningözünün ve bakışlarının hangi ilgilerle ve nelere benzediğinden veyabenzetildiğinden bahseden çalışmaları tekrar etmek değildir. Gözün vebakışın(gamze), ruhla ve kalple, beyinle ve akılla, bilgiyle ve sezgiyle olanilişkisini ve uyumunu, Hakikat Bilgisi’ni (Gerçek/ Hakikî Bilgi) ile olan ilgisini,imgesel anlamlarını ve aşkın gelişim sürecindeki etkilerini, bütüncül bir bakışaçısıyla ele alarak, hem dünyevî, hem ilahî, hem felsefi, hem tasavvufi boyutlarıile değerlendirmektir.
  • [ X ]
    Öğe
    Fuzuli’nin Bazı Beyitlerinden Hareketle Bir Dönüşüm Yolculuğu Olarak (Ölmeden Önce) Ölme(k)/ Olma(k)
    (2022) Demirel, H. Gamze
    Çağlar boyunca insanın zihnini meşgul eden, felsefe, din, edebiyat, sanat gibi pek çok alanın en tartışmalı konularından biri olan ölümün kabul edilmesi zordur ancak inkar da edilemez. Ölüm kavramına kültürden kültüre farklı anlamlar yüklenmiştir, yapılan bütün tanımlarda, geliştirilen bütün olgularda ve algılarda bir toplumun değer yargılarını, inanışlarını, kültürünü ve felsefesini bulabiliriz. Bazı toplumlarda doğal bir durum olarak kabul edilen ölüm bazı toplumlarda anlamsızlık ve hiçlik olarak söz konusu edilir. İslam inancının ve tasavvufun etkisiyle şekillenen klasik dönem Türk şiirinde ölüm daha ziyade hayatla birlikte ele alınır, Hakiki sevgiliye kavuşma anı olarak değerlendirilir. Bu yüzden düğün, bayram havasında karşılanır. Dünya ise ölüme hazırlık için bir imkan yeri olarak ele alınır. İnsan bilinç sahibi olduğunda gerçek sandığı her şeyin, tüm yaratılmışların geçici olduğunu ve bir gün yok olacağını idrak eder. Bu dünyada geçirdiği her an, onu bilinmeyen bir sona doğru hızla sürüklemektedir. Ölüm en bilinen şekliyle ruhun bedeni terk etmesiyle birlikte cismin bozulmasıdır. İnsanın kendi iradisi ve tercihiyle gerçekleşen ruhsal deneyimine ise ölmek ya da olmak demek doğru olacaktır. İradi ölüm, insanı biyolojik ölüme de hazırlar. Ancak ister iradi ister biyolojik olsun ölüm, insanın ruhunun ilahi alemle irtibata geçmesini, karanlıktan kurtulup aydınlığa kavuşmasını, hakiki ve ebedi bir hayata başlamasını sağlar.
  • [ X ]
    Öğe
    KLASIK TÜRK SIIRINDE “ASK” BASKADIR
    (Bahir SELÇUK, 2019) Demirel, H. Gamze
    Klasik Türk siiri, evrensel güzeli, estetik,mükemmel ve ideal olani, ask uyandirani, anlatma kaygisi tasir. Sevgili de;ideal ve evrensel güzelin ve güzelligin timsalidir. Sevgili; incedir, zariftir,servi boylu, keman kasli, ahu gözlü, hos bakislidir. Agzi ve dudaklari yokdenecek kadar küçük ve kusursuz, beli kil kadar incedir. Onun, bütün fizikselözellikleri, özellikle de yüzü ve yüzüne ait unsurlari, kusursuz güzelligin veestetigin simgesi olarak degerlendirilmistir ve bunlarin her biri ilahi olanla iliskilendirilerek,her birine ayri bir kutsiyet atfedilmistir. Bu yüzden, Klasik Türk sairi,insanlarin dogada ya da insanda göremedigi mükemmelliklere isaret ederek,kaynagini sonsuz ve sinirsiz olan ilahi güçten aldigi için, güzeli vegüzelligi, sürekli övmüs, yüceltilmis; sevgiliyi, “güzel”; hatta “en güzel”olarak islemis; böylece sadece insana degil, dogaya, kainata ve yaratilisa, askbeslememizi ve bir farkindalik olusturmamizi saglar. Bir sanat eseriningüzelligi; insanin suurunu hayalden ve kesretten uzaklastirmasi, ifade edilmekistenen seyin hakikatini insana hatirlatmasi, insani hakikat konusundabilgilendirmesi ile orantilidir. Gerek hakiki bir sanatta, gerek hakiki biredebiyatta ulasilmasi hedeflenen asil sey; güzelden ve güzel olan her seydenhareketle ebedi olani yakalamaktir. Iste bunun içindir ki Divan siirindeanlatilan ask baskadir, baska bir tadi ve anlami vardir.

| Sinop Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Sinop, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim