Yazar "Demir, Gülcan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe An Infodemia Experience from the First Months of the Pandemic, Turkey(2022) Demir, Gülcan; Çalışkan, Cüneyt; Ozcebe, HilalPurpose: The COVID-19 pandemic and its effects are still ongoing. The present study was aimed to determine the status of participants in Turkey regarding whether they believe the rumors about COVID-19 in the first months of the pandemic, obtain information about their implementation of the protection measures of the Ministry of Health, and identify their perceptions on ending the pandemic in Turkey and the World. Materials and Methods: A survey containing some questions about COVID-19 which designed as descriptive epidemiological research was applied to 694 individuals between the ages of 18 and 65, who lived in Turkey and actively used their social media accounts. Descriptive statistics were used in summarizing the data, whereas chi-square analysis was used in the comparison of the groups. In statistical analysis, the significance value was accepted as p<0.05. Results: The lowest percentage of believing the misinformation on COVID-19 among the participants (38.4%) is \"Regularly rinsing the mouth and nose with saline water prevents the new coronavirus disease\". The percentage of the healthcare workers who believed the false information about COVID-19 was significantly lower (p=0.004, p<0.001, and p<0.001, respectively) but not at the desired level. In terms of ending COVID-19, the future predictions of the participants were more optimistic for Turkey than all over the world. Conclusion: There was the spread of false information among the participants, and this was not at the desired level, even among the healthcare workersÖğe Bir üniversitenin 4. sınıf öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı ve ilişkili bazı faktörlerin incelenmesi(2019) Özdenk, Serhat; Demir, Gülcan; Özcebe, Lütfiye Hilal; Uner, SarpAmaç: Çalışmada bir üniversitenin 4. sınıf öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı düzeyi ve ilişkili bazı faktörlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Kesitsel tipte olan bu epidemiyolojik araştırmanın evrenini bir üniversitenin bazı bölümlerinde 2014-2015 bahar döneminde eğitim gören 353 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada 283 öğrenciye ulaşılmıştır (%80.1). Veri toplama aracı, katılımcıların çeşitli sosyo-demografik özelliklerini, “Yetişkinlerde İşlevsel Sağlık Okuryazarlığı Testi” ve sağlık okuryazarlığıyla ilişkili olduğu düşünülen bazı değişkenleri içermektedir. Verilerin değerlendirilmesi SPSS 23.0 programı kullanılarak yapılmış, verilerin özetlenmesinde tanımlayıcı istatistikler, gruplar arası karşılaştırmalarda Ki-kare testi ile Mann Whitney-U testi ve analizlerde lojistik regresyon modellemesi kullanılmıştır. Bulgular: Katılımcıların yaşları 21 ile 32 arasında değişmekte olup yaş ortalamaları 23.1±1.6 yıldır ve %61.0’ı kadındır. Katılımcıların “Yetişkinlerde İşlevsel Sağlık Okuryazarlığı Testi” puan ortalaması 74.4±14.4’dür ve %60.4’ünün sağlık okuryazarlığı düzeyi yeterli olarak belirlenmiştir. Katılımcıların sosyo-demografik özelliklerine göre sağlık okuryazarlığı puanları arasında farklılık saptanmamıştır. Lojistik regresyon modeline göre son altı ayda sağlık hizmeti kullananların sağlık okuryazarlığı puanları, kullanmayanlara göre 1.7 kat daha yüksektir (%95 GA=1.1-2.9). Sonuç: Her beş katılımcıdan ikisinin sağlık okuryazarlığı düzeyi yetersizdir ve çalışma grubunun üniversite öğrencileri olduğu düşünüldüğünde bu sonuç dikkat çekicidir. Sağlık okuryazarlığı düzeyinin yükseltilmesinde özellikle gençlere odaklanarak, sağlık okuryazarlığı düzeylerini değerlendirme kapsamında temel sağlık bilgilerini ve hizmetlerini edinebilme, yorumlayabilme ve anlayabilmeleri açısından sağlıklı yaşam biçimi kazandırmaya, sağlık sorumluluklarını ve bilinçlerini artırmaya yönelik eğitici programlar sunulması büyük önem taşımaktadır.Öğe Demographic Differences in the Perception of Constraints on Participation to Recreational Activities: Results from a Study Made the University in Turkey(Aytekin DEMIRCIOGLU, 2022) Demir, Gülcan; Günes, GülsenAmaç: Bu çalismada neredeyse tüm ülkelerin önem verdigi konulardan biri olan rekreasyon konusunda daha fazla bilgi edinebilmek amaciyla üniversite ögrencilerinin rekreasyonel aktivitelere katilimini etkileyen ve engelleyen bazi faktörlerin incelenmesi amaçlanmistir. Yöntem: Kesitsel tipte olan bu epidemiyolojik arastirmanin evrenini, toplam 471 ögrenci olusturmaktadir. Belirlenen evrenin tamamina ulasilmasi hedeflendigi arastirmada 407 ögrenciye ulasilmistir (%86,4). Bulgular: Ögrencilerin rekreasyonel etkinliklere katilimlarinda engel olusturan ilk üç unsur sirasiyla “Tesis” 3.04(±0.7), “Zaman” 8.46(±2.02) ve “Bilgi Eksikligi” 8.64 (±2.46) faktörleridir. Ögrencilerin ölçegin alt boyutlarindan aldiklari puan ortalamalari incelendiginde, tüm alt boyutlarda kadin katilimcilarin puan ortalamalarinin, arkadas eksikligi alt boyutunda “17-20” yas grubunun, birey psikolojisi alt boyutunda Tibbi Dokümantasyon ve Sekreterlik programinin ve “Ilgi Eksikligi” alt boyutunda ise geçmis yasantisinda aktif olarak spor yapmayan katilimcilarin puan ortalamalarinin daha yüksek oldugu saptanmistir. Sonuç: Çalismada yer alan kadinlarin rekreasyonel etkinliklere katilmalarinin önünde birçok engel oldugu görülmektedir. Bu durumun, toplumsal cinsiyetin göstergesi olabilecegini düsündürmektedir. Üniversitede kiz ögrencilerin rekreasyonel aktivitelere katilimini arttirici faaliyetler düzenlenebilir.Öğe Gelecegin Hekim Adaylarinin Çevre Davranisi ve Etkileyen Bazi Faktörlerin Incelenmesi(Durmus GÜNAY, 2022) Demir, Gülcan; Babaoglu, Ülken Tunga; Pehlivan, ErkanAmaç: Bu çalismada günümüzde hala dünyada önemli sorunlardan biri olarak güncelligini koruyan çevre sorunlarina dikkat çekmek baglaminda gelecegin hekim adaylarinin çevre davranislari ve iliskili oldugu düsünülen bazi faktörlerin incelenmesi amaçlanmistir. Gereç ve Yöntem: Kesitsel arastirmanin evrenini, Iç Anadolu Bölgesinde yer alan bir üniversitenin Tip Fakültesi’nde ögrenim gören toplam 110 hekim adayi olusturmaktadir. Arastirma, çalismaya katilmayi kabul eden 78 ögrenci (%73,6) ile gerçeklestirilmistir. Anket formunda Çevre Davranis Ölçegi ve çevre davranisini etkileyebilecegi düsünülen bazi degiskenler ile görüsler yer almaktadir. Verilerin analiz edilmesinde SPSS 20.0 paket programindan yararlanilmistir. Bulgular: Katilimcilarin %31.2’si erkek olup çevre sorunlarina duyarli olduklarini belirtenler %75,6’dir. Ölçekten alinan ortalama toplam puan 60,76±11,4 olup alt boyutlardan alinan en yüksek puanlar sirasiyla “Kisinin Ekonomik Yararina Olan Kaynak Koruma Aktiviteleri”Öğe Geleceğin Hekim Adaylarının Çevre Davranışı ve Etkileyen Bazı Faktörlerin İncelenmesi(2022) Demir, Gülcan; Babaoğlu, Ülken Tunga; Pehlivan, ErkanAmaç: Bu çalışmada günümüzde hala dünyada önemli sorunlardan biri olarak güncelliğini koruyan çevre sorunlarına dikkat çekmek bağlamında geleceğin hekim adaylarının çevre davranışları ve ilişkili olduğu düşünülen bazı faktörlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Kesitsel araştırmanın evrenini, İç Anadolu Bölgesinde yer alan bir üniversitenin Tıp Fakültesi’nde öğrenim gören toplam 110 hekim adayı oluşturmaktadır. Araştırma, çalışmaya katılmayı kabul eden 78 öğrenci (%73,6) ile gerçekleştirilmiştir. Anket formunda Çevre Davranış Ölçeği ve çevre davranışını etkileyebileceği düşünülen bazı değişkenler ile görüşler yer almaktadır. Verilerin analiz edilmesinde SPSS 20.0 paket programından yararlanılmıştır. Bulgular: Katılımcıların %31.2’si erkek olup çevre sorunlarına duyarlı olduklarını belirtenler %75,6’dır. Ölçekten alınan ortalama toplam puan 60,76±11,4 olup alt boyutlardan alınan en yüksek puanlar sırasıyla “Kişinin Ekonomik Yararına Olan Kaynak Koruma Aktiviteleri” [13,00 (11,00-14,00)], “Doğa ile İlgili Boş Zaman Aktiviteleri” (12,06±0,37) ve “Çevreye Duyarlı Tüketici” [12,00 (10,00-13,00)] şeklindedir. Sonuç: Hekim adaylarının çevre davranışları oldukça olumlu yönde bulunmuş olmakla birlikte davranışlarının çevre sorunlarına duyarlı olma durumları ile cinsiyetlerine göre farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır.Öğe The Interest in Betting, Smoking, Alcohol, and Drugs in Malawi: Changing Trends between 2012-2022(Malawi Medical Journal, 2024) Demir, Gülcan; Bandawe, ChiwozaBackground In recent years, the online gambling market has rapidly developed, and betting has become one of the most popular forms of gambling. The aim of this study was to analyse the interest of the Malawian population in terms related to betting, sports betting, alcohol, cigarettes, and some psychoactive drugs through the relative search volumes of Google Trends. Methods Internet search query data related to betting, sports betting, alcohol, cigarettes, and psychoactive drugs were obtained monthly from Google Trends for the period 2010-2022. Comparisons of interest levels in these topics were conducted in Malawi, and correlation coefficients were calculated. Results In Malawi, relative search volumes for betting and sports betting terms were the highest (average RSVs: 66% and 30%). It was found that from 2019 onwards, the interest in betting and sports-related search topics and keywords increased significantly (p < 0.001). Strong positive correlations were found between betting-related keywords and alcohol and gross domestic product (r = 0.831 and r = 0.901, p < 0.001). A positive correlation was found between betting and psychoactive drug-related terms (minimum r = 0.417, p < 0.01). Conclusions This study concludes that the interest of the Malawian population in betting has increased in recent years, while interest in psychoactive drugs and alcohol remains high. Gross domestic product is highly correlated with society’s interest in betting. It was additionally found that Google Trends can be used as a tool to predict and monitor future risky behaviours, such as gambling disorder. © 2024 Kamuzu University of Health Sciences.Öğe Values education in health(IGI Global, 2023) Demir, Gülcan; Savaş, Esra; Özcebe, Lütfiye HilalIndividual and societal values, which are the reasons behind decisions and choices, guide thoughts and behaviors. Values also shape an individual's actions regarding their health, contributing to health improvement. Our values play a crucial role in enhancing the quality of life, encompassing physical, social, environmental, emotional, and mental well-being. The periods of elementary school, childhood, and adolescence are stages where health risks can pose threats. During this time, children may be influenced by new social relationships and their environment, which can lead to undesired changes in existing values. Health-based values education provides school-aged children with opportunities to develop knowledge and skills for healthy growth and disease prevention. This education conveys healthrelated values to children, encouraging them to adopt a healthy lifestyle. Furthermore, values education, commencing from an early age and progressing gradually, can play a protective role against risks that may arise during adolescence. © 2023, IGI Global. All rights reserved.












