Öztürk, NurhanErabdan, Hilal2020-01-202020-01-2020182146-74552146-7455https://doi.org/10.19126/suje.461200http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpBM05qazBOQT09https://hdl.handle.net/11486/1426Bu çalışmada fen bilgisi öğretmen adaylarının fen okuryazarlığı için bir ön koşul niteliği olarak ifade edilebilecek sosyo-bilimsel konularla ilgili farkındalıklarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseninin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemine göre belirlenmiş 15 (13 kadın, 2 erkek) 3.sınıf öğretmen adayından oluşmaktadır. Uygulama süreci iki aşamadan oluşmaktadır. İlk aşamada, araştırmacılar tarafından 2016 yılına ait gazete tirajları dikkate alınarak en yüksek tiraja sahip dört ulusal gazete bir ay boyunca takip edilmiş ve incelenen 120 gazete haber metni arasından fen ile ilgili olan haber metinleri belirlenmiştir. Araştırmanın ikinci aşaması ise öğretmen adaylarının aktif katılımı ile planlanmış bir uygulama sürecinden oluşmaktadır. Adaylar, bir konunun sosyo-bilimsel olmasında hangi özelliklere sahip olması gerektiğini belirtmişler ve gazetelerde yer alan haber metinleri arasından sosyo-bilimsel konuları tespit etmişlerdir. Araştırma sonunda, öğretmen adaylarının büyük bir kısmının, haber metinlerinde yer alan fen kavramlarını belirleyebildikleri ve gazetelerde yer alan sosyo-bilimsel konuların çoğunu tespit edebildikleri görülmüştür. Adayların, tespit ettikleri sosyo-bilimsel konuları seçme nedenleri olarak; konuların tartışmaya açık olması, güncel olması ve bireyi ikileme düşürmesi gibi gerekçeler öne sürdükleri belirlenmiştir.The purpose of this study was to determine pre-service science teachers’ awareness of socio-scientific issues that are considered to be the pre-requisite of scientific literacy. The sample of this qualitative research is comprised of 15 third-year (junior) pre-service science teachers (13 females and 2 males) who were selected using purposive sampling method. This research consists of two phases. In the first phase researchers followed four newspapers with the highest circulations rate for a month in 2016 and, specific articles those are related to the science were selected after the evaluation of 120 newspaper articles. The second phase was an application process carried out based on the active involvement of pre-service science teachers. This application process included determining the science concepts in the newspapers, the reasons of labelling an issue as socio-scientific, and determining the socio-scientific concepts in these newspapers. The findings of this study revealed that most of the pre-service science teachers were able to determine the science-related concepts in the newspaper articles as well as majority of them were able to determine the headings regarded as socio-scientific issues. Pre-service science teachers explained some of their reasons, as issues being open to dispute, being up-to-date, and leading individuals to experience dilemmas for their selection of socio-scientific issues.trEğitimEğitim AraştırmalarıFen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Gazetelerde Yer Alan Sosyo-Bilimsel Konulara Yönelik Farkındalıklarının İncelenmesiInvestigation of Pre-Service Science Teachers’ Awareness of Socio-Scientific Issues Appearing in NewspapersArticle8431933610.19126/suje.461200307694