Imamoglu, Hüseyin2025-03-232025-03-2320242547-989X2717-8862https://hdl.handle.net/11486/1882Bu çalisma, Osmanli Devleti’nde Kiz Rüstiyelerinin kurulus süreci ve bu okullarin toplum üzerindeki etkilerini ele almaktadir. 19. yüzyilin ikinci yarisindan itibaren Osmanli Devleti’nde kadin egitimi, Bati’daki modernlesme hareketlerinin etkisiyle dönüsüm yasamistir. Kiz çocuklarinin egitimi, toplumsal yapinin modernlesmesi ve geleneksel cinsiyet rollerinin degisimi açisindan kritik bir rol oynamistir.Kiz rüstiyeleri, ilk olarak 1858 yilinda kurulan Darülmuallimat (kadin ögretmen okulu) ile egitim sistemine dâhil olmustur. Bu okullar, kadinlarin meslek edinmesine olanak saglayarak, özellikle ögretmenlik mesleginde istihdam edilmelerini mümkün kilmistir. Egitimdeki bu gelisme, hem kadinlarin toplumsal statüsünde bir dönüsüme yol açmis hem de aile ve toplum hayatinda yeni bir anlayisin gelismesine katki saglamistir. Çalismada, Kiz Rüstiyelerinin kurulmasinin kadinlarin kamusal hayata katilimini nasil etkiledigi ve egitim yoluyla saglanan firsatlarin sosyal ve kültürel etkileri analiz edilmektedir.Sonuç olarak, Osmanli Devleti’nde kadin egitiminin modernlesmesi, geleneksel yapilari sarsarak yeni bir toplumsal düzenin olusumuna katki saglamis; Kiz Rüstiyeleri ise bu sürecin önemli bir kilometre tasi olarak degerlendirilmistir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessOsmanliRüstiyeKadinEgitimModernlesmeOsmanli Devleti'nde Kiz Rüstiyelerinin Kurulusu ve Toplumsal Etkileri: 19. Yüzyilin Sonlarinda Kadin Egitiminin Modernlesme SüreciArticle8Egitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler Özel Sayisi10913010.30561/sinopusd.1582485https://doi.org/10.30561/sinopusd.1582485