Sarac, SedaOgelman, Hülya Gülay2025-03-232025-03-2320232602-4071https://hdl.handle.net/11486/2307Son yillarda giderek artis gösteren düzenli ve düzensiz göç hareketleri sonucu Türkiye’de dâhil olmak üzere birçok ülkenin demografisinde degisimler yasanmaktadir. Siniflarda farkli kültürlerden gelen çocuklarin sayisinin artmasi, çokkültürlü egitim tartismalarini da beraberinde getirmistir. Çokkültürlü egitim dünya genelinde egitim politikalarinda yer almaya ve giderek önem kazanmaya baslamistir. Bir reform hareketi olan çokkültürlü egitim, farkli sosyal sinif, kültür, din, etnik grup ve milliyetten gelen her çocuk için esit egitim firsati saglayabilmek amaciyla egitim programlarini ve egitim sistemlerini yeniden yapilandirmayi amaçlamaktadir. Çokkültürlü egitim, bu konuda yeterlige sahip ögretmenlerle mümkündür. Buradan hareketle çalismanin amaci, ulusal ve uluslararasi alan yazindan çokkültürlü ögretmen yeterliklerini ortaya koymak ve ögretmen yetistirme alani için önerilerde bulunmaktir. Farkli kültürlere karsi tutumlar ve davranislar erken çocukluk döneminde gelismeye basladigindan, tüm bu yeterliklere sahip çocuklar yetistirilmesinde okul öncesi egitim kademesinden itibaren ögretmenlere önemli roller düsmektedir. Bu noktada ögretmenin yeterlikleri ön plana çikmaktadir. Çokkültürlü siniflarda etkili bir ögrenme ortami olusturabilmesi için ögretmenin kendisinin de kültürel bir varlik oldugunu ve dogup büyüdügü kültürden ne sekilde etkilendigini fark etmesi, bu dogrultuda kendi davranislarini düzenlemesi, sinifindaki çocuklarin kültürleri hakkinda bilgi sahibi olmasi, bu farkliliklara saygi göstermesi, bu farkliliklari birer firsata çevirerek ögrenme ortamini zenginlestirmesi gerekir. Ögretmen egitiminde çokkültürlü egitime iliskin konularin, derslerin, uygulamalarin olmasi ögretmen adaylarinin dikkatini konuya çekmek, bilgilerini ve deneyimlerini arttirmak açisindan önemli firsatlar sunacaktir. Ögretmenlerin çokkültürlülük ile ilgili algilarinin, bilgilerinin ortaya konulmasi, konu ile ilgili hizmet içi egitim programlarinin hazirlanmasina rehberlik edebilecektir. Ögretmenlerin çokkültürlülügü, yil boyunca programin temel unsurlarindan görüp, düzenli olarak ele almalari desteklenmelidir.The demography of many countries, including Türkiye, has changed due to rising regular and irregular migration in recent years. Multicultural education discussions have grown due to the increase in students from other cultures in the classrooms. Globally, multicultural education has begun to be incorporated into educational policies and has grown in significance. Multicultural education is a reform movement to restructure educational programs and systems to give children from various social classes, cultures, faiths, ethnic groups, and nationalities equal educational opportunities. Multicultural education is possible with competent teachers. From this perspective, this study aims to reveal the multicultural teacher competencies from the national and international literature and to make suggestions for the field of teacher training. Since attitudes and behaviors towards different cultures begin to develop in early childhood, teachers play an essential role. At this point, the teacher's competencies become apparent. To create an effective learning environment in multicultural classrooms, it is important for the teacher to recognize themselves as a cultural entity and understand how they have been influenced by the culture they were born and raised in. Along these lines, the teacher should regulate their own behaviors, acquire knowledge about the cultures of the children in their class, show respect for these differences, and transform these diversities into opportunities to enrich the learning environment. Including multicultural issues, practices, and courses in teacher education will present a significant opportunity to bring pre-service teachers' attention to the field and enhance their background knowledge and expertise. The development of in-service training programs on multiculturalism will be guided by disclosing teachers' perspectives and knowledge on the topic. Teachers should be encouraged to regularly address and integrate multiculturalism as a fundamental aspect throughout the curriculum during the academic year.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessÇokkültürlü egitimögretmen yeterlikleriçokkültürlülük.Çokkültürlü Egitim Için Ögretmen YeterlikleriTeacher Competencies for Multicultural EducationReview Article73139151